marcel-ellenour.reismee.nl

Bali en Nusa Penida

Hallo allemaal,

Maandag vertrekken we vroeg uit het hotel in Java en rijden we naar de kust, waar we de veerboot naar Bali nemen. De tocht duurt ongeveer 45 minuten. We komen aan in west-Bali, hier is nog geen toerisme. We stoppen onderweg voor koffie en een broodje en rijden dan verder naar Twin lakes, twee meren aan de rand van een vulkaan. Een korte fotostop en dan weer verder. Het eerste tempelcomplex wat we zullen bezoeken in Bali, Pura Ulun. Een tempel gelegen in een meer. We merken meteen dat het drukker en toeristischer is dan Java. De tempel is mooi, maar het park erom heen is wat kitsch. Het is nog 3 uur rijden naar de eco lodge, waar we 3 nachten zullen blijven. Onderweg stoppen we even bij mooie rijst terrassen. Als we bij de lodge aankomen is het 18 uur, we worden al opgewacht en naar ons huisje gebracht, deze ligt mooi in de jungle. Een riviertje stroomt langs het huisje. De ligging is prachtig. Waarschijnlijk zijn we een beetje laat aangekomen en zijn ze met weinig personeel. We moeten namelijk meteen een aantal keuzes voor het eten en activiteiten doorgeven. Hier hadden we geen rekening mee gehouden en zijn er ook niet zo blij mee. We gaan maar meteen eten en spreken door wat onze plannen zijn voor de komende 2 dagen. We besluiten om morgen dan maar een rustdag te pakken. En rondom de lodge te blijven. We hebben eerst na het ontbijt een 2 uur durende wandeling in de omgeving met een gids. Daarna een uur massage, lunch, zwemmen bij de waterval, een pilsje drinken en dan alweer diner. Zover onze rustdag…….

Woensdag vroeg op, vandaag gaan de rest van Bali bezoeken. We starten met het grootste tempelcomplex van Bali, Pura Besakih. Mooi gelegen op een berg met op de achtergrond een vulkaan. Het is nog steeds offerfeest op Bali, dus ook hier weer veel traditioneel geklede Balinezen. Hierna bezoeken we Pura Tirta Empul, een Hindoeïstische tempel bekend om haar heilig water. Ook hier is het vrij druk, maar dan met meer toeristen. Je kan in de tempel baden en gezuiverd worden door het heilige water. Ellenour wilt dat wel doen. Eerst moet ze groen gewaad aan en dan aansluiten in de rij. Het bad heeft een tiental waterspuiters die een voor een langsgegaan moeten worden. Eerst het gezicht nat maken en dan 3 keer met het hoofd eronder. Na een half uurtje heeft Ellenour alle fonteinen gehad en is ze ‘gezuiverd’. Omkleden en dan naar Ubud, het ‘Valkenburg’ van Bali. Het is ontzettend druk en alles is er voor de toerist. We gaan even iets drinken, lopen door een aantal straten met winkeltjes en hebben het snel gezien. We gaan terug naar onze lodge. Waar we nog een romantisch diner hebben……

Donderdag, om 5 uur gaat de wekker, we vertrekken vandaag naar Nusa Penida. Het is anderhalf uur rijden naar de haven waar we in een klein uurtje met de express boot de oversteek maken naar het eiland Nusa Penida. Hier blijven we 3 nachten. We huren meteen in ons hotel een scooter, want dit is de beste manier van vervoer op het eiland. Het is weer even wennen op de scooter. De wegen zijn slecht, smal en stijl. We rijden naar de oostkant van het eiland, onderweg eten we bij een leuke hippe strandtent. Daarna verder naar Diamond beach. Het is een uurtje rijden. We eindigen boven op de klif, het uitzicht is prachtig. We gaan naar onder via een steile trap uitgehakt in de rotsen, het laatste stuk gaat met behulp van touwen. Pittig maar de moeite waard. Even lekker de zee in. s’Avonds eten bij ons hotel, Ellenour neemt nog een massage en ik ga lekker zwemmen.

Vrijdagmorgen vroeg op, we gaan snorkelen en opzoek naar manta’s. We hadden al gehoord dat de kans op manta’s niet zo groot was op de plek waar wij naar toe gaan, maar toen we eenmaal op de boot zaten, werd oms medegedeeld dat er geen manta’s meer waren. Hiervoor moesten naar een ander gebied, 45min verder weg en dus duurder. We hadden weinig keus, dus maar ingestemd en naar de andere plek gevaren. Aangekomen zagen we er al meteen 2 vanuit de boot. Snel het water in. Wat zijn ze groot, het lijkt alsof zie vliegen onderwater, prachtig om te zien. We zijn alleen, dus we kunnen ze goed zien. De zee is vrij ruw. We gaan terug naar de boot om verder te zoeken op een andere plek. Daar zien we ook nog 2 stuks. Onze gids is enthousiast omdat 1 van de manta’s helemaal zwart is (boven en onder). Na een aantal keren uit en in de boot om te zwemmen met de manta’s gaan we terug om te snorkelen. In de middag pakken we de scooter en gaan weer op pad. Één van de stops is Kelingking beach. Het uitzicht is weer prachtig. Helaas zijn we niet de enige hier. Er gaat ook weer een steile en slechte trap naar het strand. We lopen tot halverwege, maar besluiten om niet verder te gaan. De benen zijn zuur van het zwemmen en het wandelen. We rijden in een uurtje terug naar het hotel en gaan lekker zwemmen. Het was een drukke maar mooie dag.

Vandaag doen we rustig aan. Na het ontbijt stappen we op de scooter en gaan naar Angel’s Billabong. Ook hier weer mooie uitzichten en ruige kliffen. Dan zwemmen bij Crystal Bay. Een mooi strand en we kunnen ook nog een beetje snorkelen. De zee is mooi helder, maar niet rustig. Na 3 uurtjes liggen en zwemmen stappen we op de scooter richting de noord kust en gaan lunchen in een hippe strandtent. Om 16 uur zijn we weer in ons hotel en genieten van de rest van de avond.

Morgen vertrekken we uit Nusa Penida en hebben nog een nacht in Sanur, Bali voordat we maandagavond naar huis vliegen.

Het was weer een zeer mooie en veelzijdige reis. We hebben veel gezien, ondernomen en kilometers gemaakt. De mensen zijn vriendelijk, we hebben elke dag lekker gegeten en het is ontzettend warm geweest.

Groetjes, Ellenour en Marcel

René

Leuke verhalen! Veel plezier nog!

Diane

Mooi reisverhaal geniet er nog van en een goede terugvlucht.
Groetjes Stephan en Diane xxx

Alexandra

Geniet nog even en goede terugreis✈️

Yvonne

Veel plezier nog, en een goede terugvlucht.

Marianne

Mooie reis, weer veel gedaan en gezien. Erg benieuwd naar de foto's en film. Nog genieten van de laatste dagen.