marcel-ellenour.reismee.nl

Frankrijk

Hallo allemaal,

Zaterdagmorgen vertrekken we vroeg met de auto en onze hond Ozzie richting Normandië in Frankrijk. Ellenour heeft de dag van te voren al de auto ingeladen, wat een puzzel is om er alles in te krijgen, de auto is nl niet zo groot…..

Het is onze eerste reis met de hond, toch net iets anders dan normaal. De rit naar Etretat, onze eerste slaapplaats gaat goed, het is niet al te druk op de weg. Na ongeveer 7 uur rijden zijn we op de bestemming, we blijven hier 2 nachten. Etretat is een leuk klein plaatsje aan de kust met de bekende krijtrotsen. We lopen in een half uurtje naar het plaatsje, Ozzie is blij dat hij kan wandelen. En dat zullen we de volgende dag zeker gaan doen. We lopen een flink stuk langs de kust, overal zijn mooie uitkijkpunten over de ruige krijtrotsen en de ruwe zee. Het weer is goed, droog en niet te warm. Het is zondag, dus behoorlijk druk. Na een hele dag lopen, zo ongeveer 20 km, eten en drinken we iets in Etretat en gaan dan richting onze gite. Het was een lange dag.

Maandag vertrekken we uit Etretat en gaan naar onze volgende bestemming. Drie nachten iets verder het binnenland in. We zullen hier 3 nachten verblijven. We rijden via Rouen en Honfleur, allebij leuke oude stadjes. In Rouen winkelen we een beetje, het is druilerig weer. Vanuit Rouen rijden we naar Honfleur, het weer wordt beter en als we aan komen schijnt de zon. Het is inmiddels 16 uur. We lopen door de vrolijke straatjes en eten voordat we vertrekken naar de gite. Dinsdag wandelen in Oetre, een mooi rotsachtig gebied. Woensdag rijden we verder het binnenland in en gaan we wandelen in Saint-Céneri-le-Gérei, een oud dorpje. Donderdag vertrekken we en gaan we richting Bretagne. Onze eerste stop is het vestingstadje Fougères, hier lopen we tijdje rond, drinken koffie en gaan verder richting Rennes, een grote stad. Rennes valt tegen, er is weinig te doen en de stad is ook minder mooi. We zijn snel uitgekeken en gaan naar onze gite, waar we ook weer 3 nachten blijven. Na het uitladen van de auto, rijden we naar Saint-Malo. Een leuke badplaats, geheel ommuurd. Na gegeten te hebben, slenteren we door de kleine straatjes en over de stadmuur. De zon schijnt lekker. Een mooie afsluiter van de dag. We hebben onze reisroute een beetje omgegooid en besloten om op vrijdag naar Nantes te rijden, dit ligt een kleine 200km zuidelijker. Hier wilde we altijd al eens naartoe, voor de parade met de ‘le grand elephant’. Het was een goede keuze, Nantes is een ontzettend leuke en hippe stad. Na een hele dag lopen door de stad rijden we weer terug en in de avond bezoeken we Dinan, het mooiste stadje van Bretagne (dit vonden wij). Je waant je in een andere tijd. Het was een zeer lange en drukke dag vandaag, maar wel een mooie.
Op zaterdag staat Mont-Saint-Michel op de planning, het is een klein uurtje rijden. We zetten de auto in een nabij gelegen dorpje en gaan te voet naar Saint-Michel. De wandeling gaat door een weiland met veel schapen, we zien de abdij al van een grote afstand liggen en ziet indrukwekkend uit. We zijn niet de enige die een bezoekje brengen. Het is behoorlijk druk. We zullen de abdij niet ingaan, maar lopen wel door de drukke straten van het dorpje. Na de picknick lopen we terug. In de late namiddag rijden we naar Dinard, een badplaats naast Saint-Malo. Er staan veel statige huizen, maar was minder mooi dan Saint-Malo. Zondag vertrekken we verder naar het noordelijkste puntje van Bretagne voor 2 nachten. We maken een wandeling langs de kliffen, die de hoogste zijn van Bretagne. We krijgen te horen dat de toegang tot het dorp waar we slapen beperkt is, want het jaarlijkse kabeljauw feest is gaande. Het stelde uiteindelijk niet zoveel voor, een aantal kraampjes met lokale spullen en een live band. Ozzie heeft hier lekker op het strand kunnen rennen, want een groot zandstrand was hier wel. We moesten natuurlijk wel rekening houden met de getijden, voordat je het weet is het strand weg…..

Maandag nemen we boot naar iïe-de-Bréhat, een eilandje op 15min varen. Op eiland zijn geen auto’s, dus we hebben het gehele eiland lopend bezocht. Leuke huisjes, een klein dorpcentrum en ruige rotsen. Na 20 km lopen hebben we wel het grootste gedeelte gezien en gaan we terug naar het vaste land, waar we kijken of we ergens iets te eten kunnen krijgen. Dinsdag een lange reisdag, 7 uur rijden naar Parijs, waarvan het laatste uur midden door het centrum. Vandaag de hele dag door Parijs gelopen, Ozzie mag niet in de metro, dus we hebben flinke afstanden te voet afgelegd, zo’n 27 km. De belangrijkste bezienswaardigheden hebben we gezien, Ozzie heeft goed mee gedribbeld. Het weer was super, zonnig zonder wolken. De vakantie zit er bijna op, morgen rijden we naar huis.

Het was een zeer geslaagd, Normandië en Bretagne hebben ons positief verrast. Het ging uitstekend met Ozzie en ook hij heeft zich geamuseerd.

Groetjes Ellenour en Marcel

Alexandra

Klinkt goed. Hihihi veel kilometers in de benen/pootjes.
Goede terugreis.

Ozzie

Waf waf!

Alexandra

Miauw

De thuisblijver

Ook weer leuk dat jullie weer heerlijk thuis zijn! ?

Mariet

Zal inderdaad een iets andere vakantie zijn met de hond erbij.
Maar gelukkig houden jullie van veel buiten actief zijn.
Zo te zien genieten jullie weer volop . Fijne vakantie verder!

Yvonne

Mooie reis en mooie foto's. Jullie veel gezien en gewandeld.

Marianne

Fijn dat het goed is gegaan. En ook weer veel gezien. Thuis eventjes dr beentjes omhoog hè. Groetjes

Jolanda

Leuk weer om dit reisverslag te lezen. Zijn er jaren geleden ook geweest….en ook genoten. Wie weet zien we ons snel weer in NL.❤️??❤️