marcel-ellenour.reismee.nl

Java

Hallo allemaal,

Dinsdagochtend om 8 uur vertrekken we uit het hotel in Medan naar het vliegveld. We hebben vandaag 2 vluchten, een van Medan naar Jakarta en dan door naar Jogjakarta. Het zijn maar 2 korte vluchten, echter zijn we hele dag kwijt met wachten. We hebben meerdere vertragingen en zullen uiteindelijk pas om 22:30 uur op de plaats van bestemming zijn. Gelukkig kunnen we nog wat te drinken krijgen. Snel vergeten deze dag.

Woensdag staat de Borobudur op het programma. De grootste boeddhistische tempel uit de 9de eeuw ligt op fietsafstand van ons hotel. We hebben online al kaartjes gekocht om er zeker van te zijn dat we ook op de Borobudur mogen, dit aantal is namelijk beperkt. We worden in groepen ingedeeld met een gids en worden dan in anderhalf uur rondgeleid. We mogen niet met onze eigen schoenen op de tempel, dus iedereen krijgt bamboe slippers. De tempel is mooi en we hebben tijd genoeg om het te bekijken. Na afloop pakken we onze fietsen en gaan terug naar het hotel. We eten en drinken koffie in de buurt en gaan daarna op de fiets verder. We bezoeken de ‘chicken church’ zoals de naam al zegt een kerk in de vorm van een kip…..Het is een flinke klim en in deze hitte valt dat niet mee. Daarna nog een viewpoint en een tempel. Genoeg gefiets voor vandaag, we gaan terug naar het hotel om lekker te zwemmen. ‘sAvonds pakken we weer de fiets en gaan een hapje eten.

Donderdag vertrekken we Jogakarta. Onderweg bezoeken we het volgende grote tempelcomplex, Prambanan. Deze is iets minder bekend dan de Borobudur, maar net zo mooi. Het is minder druk, alleen enkele schoolklassen en een groep japanse toeristen, waar we samen mee op de foto moesten. Na een flinke tijd rond lopen, gaan we naar de auto en worden we naar ons hotel gebracht. We gaan lekker zwemmen, want het is behoorlijk warm en we hebben een mooi zwembad. ‘sAvonds lopen we naar het centrum om te winkelen en iets te eten. Het is een stukje lopen. Op de weg is het chaotisch, overal scooters en auto’s. Ook in het centrum is het ontzettend druk. We lopen een tijdje rond en besluiten om terug te gaan naar het hotel en daar in de buurt te gaan eten. We nemen een becak, een scooter met voorop 2 zitplaatsen. We zigzaggen door de drukte en zijn in no-time thuis. We eten in een gezellig restaurantje. We sluiten de dag af met een pilsje.

Vrijdag is een lange reisdag. Het aantal kilometers dat we moeten afleggen valt wel mee, toch zijn we pas om 19:00 uur in Malang. We rijden dus de gehele dag door drukke straten en langs rijstvelden. We maken een omweg rijden de bergen in en maken een korte wandeling bij een waterval. Onderweg rijdt onze chauffeur tegen een andere auto aan, gelukkig valt de schade bij beide auto’s mee. Onze auto wordt middels een tube seconde lijm weer gerepareerd en na een half uurtje oponthoud kunnen we weer verder. We eten vandaag in het hotel.

Zaterdag, we rijden vandaag van Malang naar de Bromo vulkaan. We stoppen eerst nog even in de wijk Jodipan, hier hebben ze alle huisjes in felle kleuren geverft. Aan de overkant van de brug zijn alle huisjes blauw. We lopen door de smalle steegjes en maken foto’s. Het ziet er vrolijk uit. Alles is geverft ook de dakpannen. Van hieruit is het een half uurtje rijden naar het vertrekpunt naar de Bromo. We stappen hier op een 4x4 terrein wagen. Onze chauffeur gaat met de bagage naar het hotel. We rijden door het nationaal park van de Bromo wat niet met een gewone auto gaat. Onderweg stoppen we op verschillende plaatsen om een goed te kunnen kijken naar de vulkaan. Het is een mooie tocht. Aan het eind rijden we door een stoffige zandvlakte onder aan de vulkaan. Van hieruit kunnen we ons hotel al zien liggen. Onze bagage is er nog niet, de kamer is ook nog niet klaar. We drinken en eten eerst wat voordat we het dorpje inlopen. Er wordt druk gebouwt in het dorpje, verder is er weinig bedrijvigheid en zijn we snel uitgekeken. De kamer is klaar, we gaan even uitrusten, want morgenvroeg om 3 uur gaan we de zonsopkomst bekijken op de vulkaan. Dus een korte nacht.

Zondag, 02:30 uur worden we wakker gemaakt om met de jeep naar de de top van een berg te worden gebracht om de zonsopkomst op de Bromo te gaan bekijken. We zijn niet de enige….. er rijden 500 honderd Jeepjes allemaal richting de top. Het is behoorlijk koud en er staat een flinke wind. We moeten nog 2 uur wachten, en dan komt de zon langszaam op. Het ziet er prachtig uit en we maken veel foto’s. Verkleumd en gezandstraald gaan we voldaan terug naar ons hotel, ontbijten en dan weer verder. Onderweg nog even een mooie waterval bezoeken. We worden met de scooter naar het begin gebracht, verkopers bieden regenponchos aan. Het blijkt dat we onder de waterval moeten doorlopen en dus nat worden, maar met een temperatuur van 30 graden is dat helemaal niet erg. De waterval is prachtig. Na anderhalf uur zijn we weer terug bij de auto en rijden we ons laatste hotel in Java. Morgen vertrekken we richting Bali.

Groetjes Ellenour en Marcel

Alexandra

Oh ben zo benieuwd naar de film want het leest weer als een prachtige reis.