marcel-ellenour.reismee.nl

Singapore en Sumatra

Hallo allemaal,

Zondagmiddag laat vertrekken we met de trein naar Amsterdam waar we overnachting hebben in de buurt van Schiphol. Maandagochtend om 9 uur checken we in voor onze vlucht naar Singapore, het begin van onze reis door Indonesië. Het gaat echter niet helemaal lekker op Schiphol. We staan in een enorme rij voor de security check en als we er bijna zijn, wordt de rij verplaatst en moeten we via een andere aankomsthal opnieuw aansluiten. Er blijkt een storing te zijn bij de paspoortcontole, hierdoor ligt alles stil. De tijd begint te dringen, we moeten boarden. Het komt langzaam op gang en we kunnen door de security en paspoort contole. We moeten rennen naar de gate, het vliegtuig is aan het wachten, gelukkig zijn we niet de enige die laat komen, maar prettig is het niet. De vlucht was prima en om 6 uur s’morgens landen we in Singapore. We worden naar het hotel gebracht waar eerst even ontbijten en ons klaar maken om de stad te verkennen. Het hotel ligt centraal dus we gaan lopen. Het is al behoorlijk warm en benauwd. We maken weer heel wat kilometers, maar zo zie je natuurlijk wel wat van een stad. Singapore heeft veel indoor winkelcentra’s. Dat maakt de stad iets minder interessant. Het mooiste gedeelte van de stad is Gardens by the Bay. Een park met enorme kunstbomen waar elke avond een lichtshow plaatsvind. Hier ligt ook het beroemde Marina Bay Sands Hotel en het reuzenrad Singapore flyer, echter deze heeft niet gedraaid tijdens ons bezoek aan Singapore. We lopen na de middag terug naar het hotel om 2 uurtjes te slapen, we hebben namelijk een hele nacht overgeslagen en dat beginnen we nu te merken (en het lopen in de hitte natuurlijk ook). ‘sAvonds lopen we via een aantal gezellige straatjes met winkeltjes en eettentjes terug naar het park voor de lichtshow, deze is erg mooi. Aan het eind van de dag zijn we moe, we hebben uiteindelijk 28 km gelopen……….

Na het ontbijt nemen we een Grab (aziatische Uber) en gaan naar de Southern Ridges, een national park een aantal kilometers buiten het centrum. We maken een aantal wandelingen en drinken iets in een chique tent. Er is onderhoud aan het park en de route die we willen nemen is dicht, we besluiten om dan maar naar Chinatown te gaan. We nemen weer een Grab en laten ons daar afzetten. We lopen de rest van de dag door de kleine straatjes met eettenten en winkeltjes. In de avond gaan we in de buurt van het hotel eten. Op tijd naar bed, want om 04:45 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Singapore was leuk om gezien te hebben, maar was niet bijzonder. Gardens by the Bay was erg mooi. Singapore is geen aanrader, maar leuk als tussenstop.

Inmiddels is het al donderdag en zijn we in Medan,Sumatra. Vanuit het vliegveld een uurtje rijden. Vandaag een rustdag, lekker aan het zwembad gelegen en Ellenour heeft een voetmassage gehad. We hebben een mooi hotel.

Vrijdag, na het ontbijt nog even lekker zwemmen en voordat we vertrekken naar Bukit Lawang eten we een portie handgemaakte bitterballen. De rit naar Bukit duurt 3 uur. We rijden door drukke straten met veel kleine winkeltjes. De laatste kilometers zijn voornamelijk palmbomen velden voor de palmolie industrie. Er vormen zich donkere wolken en net voordat we op de plek van bestemming zijn begint het te regenen. We slapen in een Eco-lodge, we moeten een stukje lopen met de bagage. Gelukkig is het niet koud, maar hard regenen doet het wel. Omkleden en avondeten. Het is een mooie plek naast een rivier in de jungle.

Zaterdag, vroeg op. We hebben vandaag een jungle trekking van 7 uur met als doel Orang-oetans spotten. Ze worden niet meer gevoerd zoals ze een aantal jaren geleden nog deden. Nu moeten we ze gaan zoeken en hopelijk vinden we er een paar. Na anderhalf uur lopen zien we onze eerste orang-oetan met baby hoog in de bomen. Geweldig om te zien. Er zullen er nog meer volgen deze dag. We hebben geluk en zien veel dieren, meerdere soorten apen, uilen, reptielen, een pauw en de neushoornvogel. Het was een erg mooie wandeling door de jungle, we hadden een goede gids, die ervoor zorgde dat we veel dieren konden spotten. De temperatuur en het aantal muskieten was hoog. Na de hike lekker afkoelen met een pilsje. In de avond begint het te onweren en ontzettend hard te regenen.

Zondag, vandaag een vrije dag, we besluiten om naar de vleermuisgrot te gaan. Deze ligt op het terrein van de lodge. Het schijnt dat de grot 400 meter lang is, maar zover gaan wij de grot niet in zonder gids. Het mooie is dat ze niks hebben gedaan aan de grot, geen verlichting of paden aangelegt, gewoon puur natuur. Vanmiddag gaan we waarschijnlijk zwemmen in de rivier naast de lodge en verder niks. Morgen vertrekken we naar Medan, waar we nog 1 nacht verblijven en dan op dinsdag vliegen naar Java.

Groetjes Ellenour en Marcel

Amanda

Heerlijk om jullie weer te kunneb volgen!

Jolanda

Leuk om weer jullie reisverslag te lezen.
Pas maar op met zwemmen in de rivier misschien zitten er wel krokodillen ? haha…. Verder veel plezier ?

Alexandra

Klinkt weer goed op Schiphol na?. Geniet er van.

Roger Janssen

Leuk om mee te kunnen lezen wat jullie allemaal beleven, veel plezier op Java

Diane

Leuk om jullie reisverhalen te lezen, geniet ervan.?

Marianne

Bukit Lawang zijn we in 1994 geweest. Superleuk dat jullie zoveel gezien hebben. Goede reis naar Java

Mariet

Klinkt weer goed en vooral actief bezig!
Ik ben net weer terug in Denver na een week Hawaï , the big island!
Alle top attracties gezien en bewandeld! Ook een prachtige ervaring!
Geniet verder van jullie reis, ik ben benieuwd!

De Thuisblijver

Ik ga er eens even voor zitten om jullie belevenissen te gaan lezen en zien :-)