marcel-ellenour.reismee.nl

Brazilië; Foz de Iguazu - Pantanal - Bom Jardin - Chapada dos Guimaraes

Hallo allemaal,

Zondag, we vertrekken om 8:30uur met de bus richting Sao Paulo. Het is een mooie rit langs de kust en jungle. Het gaat steil omhoog, met flinke haarspeldbochten, dit hadden we niet verwacht, maar maakt de rit wel leuk. We checken in op onze vlucht naar Foz de Iguazu, het gaat niet echt snel, maar we hebben de tijd. De vlucht duurt anderhalf uur, om 18uur landen we in Foz de Iguazu. We zouden opgepikt worden door het hotel, echter dit gaat niet goed en er staat dus niemand om ons op te halen. We bellen naar het hotel, maar het wilt niet echt lukken. Ze spreken nauwelijks engels. Ondertussen proberen we een Uber te krijgen, maar deze zijn er momenteel niet. Na een uur wachten, bellen en hulp van een braziliaanse pakken we een taxi op kosten van het hotel. We eten in het hotel en gaan op tijd slapen, morgen vroeg op voor de het bezoek aan de watervallen in Argentinië (de braziliaanse kant is dicht op maandag).

Maandag, onze gids staat al te wachten op ons. We vullen een aantal formulieren in, die nodig zijn om de grens naar Argentinië te kunnen oversteken. Het is een half uurtje rijden naar de grens, papoort controle, stempel en dan kunnen we verder. 20min later staan we bij de ingang van het national park. We zullen hier de hele dag rondlopen en genieten van de prachtige natuur en spectaculaire watervallen, er zijn er meer dan 200. Overal waar je kijkt kletterd er water naar beneden. We lopen over, langs, onder, voor de watervallen, het is prachtig. Aan het eind van de middag gaan we terug naar het hotel, het was een mooie dag. Morgen nogmaals de watervallen, maar dan aan de braziliaanse kant.

Dinsdag, vandaag geen gids. We gaan met de locale bus naar de watervallen, het is een half uurtje rijden. Het is koud vandaag, in Brazilië is er momenteel een koude golf, de temperatuur daalt flink in de nacht en overdag is het 15 graden. We hebben er geen last van, maar voor de brazilianen is het winter en lopen ze met mutsen op en handschoenen aan. Aan de braziliaanse kant heb je een andere kijk op de watervallen, je krijgt nu een totaal overzicht. Ook erg indrukwekkend. De watervallen van Foz de Iguazu stonden al lang op ons verlanglijstje en het was zeker de moeite waard om hiernaar toe te komen. De mooiste en spectaculairste die we gezien hebben.

Woensdag, midden in de nacht op, we vertrekken om 3:30uur richting vliegveld. Vandaag 2 vluchten. We gaan naar de Pantanal, een enorm moerasgebied in het zuid-westen van Brazilië. Onze gids staat ons op te wachten, en we rijden in anderhalf uur naar de Pousada waar we 2 nachten zullen verblijven. We hebben hier een uur extra tijdsverschil, dus nu 6uur met nederland. De pousada ligt prachtig in de natuur. In veld lopen grote groepen capibara’s (lijkt op een enorme cavia). Overal hoor en zie je vogels. Vanmiddag gaan we met een truck meer dieren spotten. We hopen natuurlijk de jaguar te zien, die hier voorkomt. Helaas zullen we die niet zien, de grote miereneter ook niet. We zien wel kaaimannen, capibara’s, nadoes en heel veel soorten vogels. Ook zien we de hyacinthara, de grootste papagaai ter wereld. De toekan zien we weer van een afstand, het blijft lastig om deze mooie vogel goed te fotograferen.

Donderdag, 6:00uur op om een wandeling te maken voor het ontbijt. Vandaag staan een mooie boottocht, en een jeepsafari op het programma.

Vrijdag, weer een vroege ochtendwandeling. Na het ontbijt vertrekken we richting Cuiabá, waar we onze huurauto ophalen voor de laatste dagen in Brazilië. We rijden in 2 uur naar Bom Jardin. We zijn nu in de middle of nowhere. Vanavond ara’s spotten. Erg leuk om te zien hoe de papagaaien hard schreeuwend terug vliegen naar hun slaapplek. Het is tevens een erg mooie plek.

Zaterdag, we hoeven niet vroeg op, om 12 uur gaan we snorkelen in kraakhelder water aan de rand van het dorp in de jungle. Er zijn op meerdere plekken in het woud poeltjes met helder water en veel vissen. We worden met een traktor naar het woud gereden en vandaar uit is het nog een klein stukje lopen. Het water is inderdaad kraakhelder met enorm veel kleine en grote vissen erin. We mogen een half uurtje snorkelen. Hierna worden we verder het woud in genomen tot we aan een helder riviertje komen. Hier mogen we ook snorkelen, door de stroming van de rivier wordt je langzaam voort geduwd. Het water is ondiep, maar ook weer zeer helder. We hebben al vaak gesnorkeld maar nog nooit op deze manier in een riviertje. In de middag op weg naar onze pousada besluiten we nog even door het dorpje te rijden, het zijn een paar zandwegen meer niet, maar opeens zien we een toekan vliegen. We stoppen en gaan te voet de toekan achterna. We hebben geluk, hij vliegt een boom in waar we prachtig zicht op hem hebben. Het heeft bijna 2 weken geduurt om de toekan op de foto te krijgen, maar het is gelukt. In de namiddag nogmaals naar de plek waar de ara’s zijn.

Zondag, op tijd opstaan, ontbijten en rijden naar onze volgende en laatste bestemming van deze reis, Chapada dos Guimarães. Een nationaal park met ruige rotsformaties en tafelbergen. Het is 2uur rijden, we stoppen onderweg bij een viewpoint, hier zien we verschillen papegaaien vliegen. Onze lodge ligt in het NP en is alleen te bereiken via een 4km lange zandweg. De ligging is prachtig. We maken een wandeling van een uurtje. We zien nog een kleine toekan, een ander soort. In de namiddig even naar het stadje rijden, maar valt tegen. We gaan weer snel terug en eten in de lodge.

Maandag, we hebben een excursie voor vandaag geboekt, een gids met een 4x4. Op eigen gelegenheid kom je hier bijna nergens. De meeste toegangswegen in het park zijn afgesloten en alleen bereikbaar met een gids. We dachten dat we gingen hiken, maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. We gaan de rotsformaties in het NP bekijken en daarna zwemmen. Gelukkig hadden ze ons nog verteld om zwemkleding mee te nemen. Een stel uit Rio de Janeiro gaat ook met ons mee. Zwemmen in een snel stromende rivier door het woud was erg leuk om te doen. Het was een leuke dag vandaag.

Dinsdag gaan we zelf nog een wandeling doen en daarna vertrekken we naar Ciuaba voor een overnachting kort bij het vliegveld. De vakantie zit er dan op. We vertrekken woensdag naar huis. Eerst vliegen we naar Sao Paulo, dan 8 uur wachten en dan vliegen we naar Amsterdam.

We hebben enorm genoten van Brazilië. Een prachtig land, waar genoeg te zien is . De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Veel unieke dieren en natuur. Weinig buitenlandse toeristen, er waren vooral brazilianen die op vakantie waren. Gelukkig spreekt Ellenour een woordje spaans, want engels wordt weing tot niet gesproken of begrepen.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Jolanda

Leuk reisverslag…. Fijn dat jullie genoten hebben. Safe flight back to the Netherlands ?? See you soon ?

Alexandra

Klinkt allemaal erg goed. Fijn dat jullie zo genieten. Goede terugreis.

Marianne

Veel plezier en goede reis terug

Diane

Wow Ellenoor en Marcel wat een prachtige reis hebben jullie weer gemaakt.
Goede terugreis Liefs Stephan en Diane