marcel-ellenour.reismee.nl

Bagan en Kalaw

Hallo allemaal,

We vertrekken om 7uur vanuit Mandalay met de boot naar Bagan. De duur van de tocht is 10uur. De start verloopt niet zo soepeltjes. Er zijn meer passagiers dan in eerste instantie rekening mee is gehouden. Dus we moeten van boot wisselen, alle koffers en tassen weer overladen en opnieuw een plaats zoeken. We vertrekken zonder veel tijdverlies. Onderweg zien we verschillende tempels aan ons voorbij glijden. Gelukkig is het een beetje bewolkt, zodat het niet zo heet is op de boot. Na een aantal uren varen, loopt de boot met een flinke knal en gerammel vast op een zandbank. De schroef is in tweeën gebroken, gelukkig hebben ze nog een schroef meegenomen (zal wel vaker gebeuren). Na 45 minuten sleutelen kunnen we weer verder. Om 17uur komen we aan in Bagan, onze chauffeur staat al te wachten en brengt ons naar het hotel. 's Avonds eten we in een leuk restaurantje.

De volgende dag gaan we Bagan bekijken met onze chauffeur. Bagan heeft honderden tempels, pagodes en stoepa's, die allemaal rond de 700 jaar oud zijn. In elk gebouw bevinden zich boeddha beelden en worden nog door de locals geëerd. We bezoeken de grootsten en rijden door het indrukwekkende gebied. Het is behoorlijk heet en we besluiten na een aantal uren terug te gaan naar ons hotel voor een frisse duik in het zwembad. We spreken weer om 17uur af om de ondergaande zon te bekijken vanaf een tempel. Ondanks dat we in het nieuws in Nederlandse taal lazen dat het vanaf 1 maart niet meer mogelijk zou zijn, merken we er hier niks van. Dus we klimmen met heel wat andere de steile tempel op voor een mooie zonsondergang. Daarna weer eten in het gezellige straatje met de vele leuke restaurantjes.

De volgende morgen weer vroeg opstaan. We hebben een e-bike (electrische scooter) gehuurd en gaan om 5uur op weg naar dezelfde tempel maar nu om de zonsopgang te zien. De zonsopgang is mooi, zeker met de tientallen luchtballonnen die over de vlakte vliegen. De volgende dag doen we Bagan met de e-bike, wat erg leuk is, ik rij en Ellenour achterop.

Woensdagmorgen vertrekken we met de auto naar Kalaw, een rit van 6 uur. Wij rijden door het platteland, zien boeren met ossekarren het land bewerken. We bezoeken onderweg ook nog Mt. Popa, een berg met op de top een klooster. Via 777 trappen komen we boven uitgeput aan. Hier wordt Boedha weer vereerd in verschillende kitcherige ruimtes met gekleurde verlichting. Ook moeten we nog op de foto met een Birmezen. Het is behoorlijk druk op deze berg en overal lopen wilde apen rond. Na de afdaling vervolgen we onze rit naar Kalaw, waar we 's Middags aankomen. Kalaw ligt in de bergen van Myanmar op 1300 meter en van hieruit worden voornamelijk trekkings gedaan. Ellenour neemt een massage en ik wacht in de plaatselijke kroeg op haar. Voordat we gaan eten, eerst de volgende dag bespreken met de gids, we gaan een wandeling maken in de heuvels van Kalaw.

Om 8uur beginnen we aan de wandeling van vandaag. We lopen 10 km voordat we weer bij het hotel zijn. De gids stelt voor om later in de middag naar een viewpoint hoog op een berg te lopen, hij vindt het nu namelijk te warm. Dus vervolgen we om 15:30uur onze wandeling. Het is een flinke klim. 's'Avonds gezellig eten en op tijd naar bed. Morgen vertrekken we naar Inle.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Wat een toestand met die boot. Ben reuze benieuwd naar de foto's en natuurlijk de film. Nog veel plezier!

De Thuisblijver

ochh dat berichtje van het verbod op het bekijken van de zonsondergang heb ik ook gezien. Gelukkig dat het wel meevalt. Geniet ervan en grtjs