marcel-ellenour.reismee.nl

Australië 4

Hallo allemaal,

Vrijdag rijden we in 3 uur naar het vliegveld van Melbourne voor onze vlucht naar Sydney. Het is een korte vlucht van anderhalf uur. In Sydney nemen we de Uber naar het hotel waar we 3 nachten verblijven. Inchecken en ons omkleden en dan de stad in. We pakken een stukje de metro en lopen dan verder langs de winkels en restaurantjes richting Sydney Opera House. Het is gezellig druk in de stad. We slenteren wat rond, maken foto’s en genieten van de avond.

Zaterdag hebben we een excusie naar de Blue Mountains. Dit natuurgebied ligt een uur buiten Sydney. We worden om 7:15 uur opgehaald, we zijn met een groep van 25 man. De weersvoorspellingen voor de Blue Mountains zijn niet zo goed, het is bewolkt, dat blijkt ook als we bij het eertse viewpoint komen. De wolken hangen laag en het zichtnis minimaal, maar dat mag de pret niet drukken, de omgeving is ook nu mooi. Eerst tijd voor koffie voordat we aan de fikse wandeling beginnen naar het dal. Het is een mooie wandeling, met diepe ravijnen, en rotsige ondergrond. De waterval kletert van grote hoogte naar beneden en is indrukwekkend. Na 2 uur ploeteren is het tijd voor de lunch. Het weer is niet verbeterd en de Blue Mountains zitten nog steeds in de wolken. Toch is het zeer geslaagde dag. Laat in de middag zijn we terug in Sydney.

Zondag, we starten de dag met een hop on hop off bus rondrit door de stad. Normaal doen we dit niet, maar omdat we niet zolang in Sydney zijn lijkt ons dit de beste optie. Er zijn 2 routes, we rijden het eerste rondje van 2 uur en zien veel van de stad. Daarna pakken we de metro richting strand en de bus naar Cogee. Van hieruit lopen we de Costal Walk (langs de kust) naar Bondi Beach. We zijn niet de enige die deze wandeling doen, het is druk aan de kust. Het is een mooie wandeling langs stranden en baaitjes. Aan het eind van middag komen we aan bij het beroemde Bondi beach van Sydney. De zee is wild en steenkoud. Van hieruit stappen we weer op de hop-on bus en rijden nu een stukje van de tweede route. Het laatste stuk terug naar het centrum doen we met de boot. Deze vaart naar Sydney Opera House. Het is inmiddels al laat in de middag, tijd om terug te gaan naar het hotel. Omkleden en dan ergens iets eten. Voor vanavond hebben we kaartjes voor de theater voorstellling ‘La Clique’ in het Sydney Opera house. Het is cabaret en circus met een licht erotische tint. Een erg leuke voorstelling.

Maandag, erg vroeg eruit, om 5:15 uur hebben we de taxi naar het vliegveld. We vertrekken naar Cairns. Het is 3 uur vliegen. We zijn om 10 uur in Cairns, we halen de huurauto op en vertrekken. Het ziet weer compleet anders uit. Het voelt een beetje caribisch aan, palmbomen, dichtbegroeide bergentoppen en het is weer warm. Voordat we naar het hotel gaan rijden we eerst naar een creek waar je met een beetje geluk het vogelbekdier (in het wild) kan zien. Als we aankomen zien we een boomkangoeroe hoog in de boom zitten, het is een beetje vreemd, want je verwacht kangoeroes niet in een boom. We horen van andere bezoekers dat ze vogelbekdieren hebben gezien, we gaan snel op zoek. Het duurt even voordat ook wij er één zien. Hij is veel kleiner dan we in gedachten hadden, maar wel leuker. Onze volgende stop is een plaats waar rotskangoeroes voorkomen en die gewend zijn aan mensen. Ze zijn niet bang of schuw. Erg leuk om er op een korte afstand bij te kunnen komen. Ook gaan we nog even snel langs een enorme vijgenboom, indrukwekkend! Het is nog anderhalf uur rijden naar het hotel. Inchecken en nog even zwemmen en dan eten. Het was een lange maar mooie dag.

Dinsdag de hele dag snorkelen in het Great Barrier Reef. We zitten om 8 uur op de boot. We moeten eerst anderhalf uur varen om bij het eerste koraalrif te komen. De zee is redelijk onstuimig en de boot gaat dan ook flink op en neer. Gelukkig zijn we allebij niet zeeziek geworden. Het koraal is erg mooi, je ziet dat ze in Australië aandacht besteden aan het behoud hiervan. We kunnen een uur snorkelen voordat we naar de volgende plek gaan. In totaal gaan we naar 3 riffen. We hebben al vaak gesnorkeld en het blijft nog altijd leuk om te doen. Om 16 uur staan we aan wal, moe maar voldaan van een dag snorkelen en varen op de Great Barrier Reef. We slenteren nog even door Port Douglas, het stadje waar we slapen, doen boodschappen en gaan dan zwemmen in het hotel.

Woensdag, we verlaten Port Douglas op tijd en gaan verder naar het noorden naar Cape Tribulation. Onze eerste stop is Mossman Gorge. We lopen hier ongeveer 2 uur rond door het woud. We rijden weer verder en steken met veerbootje de rivier over naar Daintree National Park, het oudste regenwoud ter wereld. Hier gaan we ook overnachten. Het is een mooie rit door het woud en langs de kust. Met aan één kant de jungle en aan de andere kant de oceaan. Voor de lunch eten we kangoeroe en emoe hamburger met frietjes, erg lekker. We rijden verder, onderweg zien we nog snel een Kasuaris oversteken, deze wilde we heel graag zien. Het is een grote loopvogel zoals de emoe, maar schijnbaar kwam deze al in de prehistorie voor, een zeer oude vogel dus…. We stoppen een aantal keer om over het uitgestrekte en lege strand te lopen. Voordat we naar het hotel gaan, maken we nog één stop voor een korte wandeling, niet echt bezonder. Totdat Ellenour bijna tegen een Kasuarus oploopt die op het pad staat. Beide schrikken, maar gelukkig hebben we nog de tijd om goed naar hem te kijken voordat hij in de struiken verdwijnt. Een mooie afsluiter van de dag.

Donderdag de laatste dag van onze reis, morgenavond vliegen we naar huis. We rijden naar Cairns waar we een nacht verblijven. Onderweg doen we nog een aantal mooie stops aan het strand, doen nog een korte jungle wandeling en bezoeken een leuk stadje. Na het inchecken in het hotel in Cairns, gaan we zwemmen. Morgen hebben we nog wat tijd in Cairns.

Het was een ontzettende mooie reis, zoveel gezien en gedaan. Meer dan 6000km gereden en 3 binnenlandse vluchten. Heel veel dieren gezien, door verschillende landschappen gereisd, temperaturen van 2 tot 37 graden gehad en gelukkig geen enge beesten gezien…

Groetjes, Ellenour en Marcel

Yvonne

Fijn dat jullie genoten hebben van een prachtige reis door Australië.
Ik heb genoten van de mooie foto's.
Goede reis terug.
Groetjes Yvonne

Alexandra

Zo te lezen hebben jullie erg genoten van deze prachtige reis. Goede terugvlucht.

Mieke

Wss af g een mooie reis hebben jullie gemaakt. Mooie herinneringen. Goede reis terug. Grtjes 😘🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♂️

Tiny

Klinkt fantastisch allemaal. Verheug me al op het fotoboek!!!
Héle goeie terugreis!!

Mariet

Wat hebben jullie de tijd weer optimaal gebruikt en inderdaad zoveel gezien en gedaan! Geweldig!

Marianne

Geweldige reis, hele goede reis naar huis.