marcel-ellenour.reismee.nl

Australië 3

Hallo allemaal,

Vrijdag rustig aan beginnen, lekker wakker worden en nog even van de zon genieten in Alice Springs. De taxi brengt ons om 11:00 uur naar het vliegveld. We hebben iets vertraging, maar verder verloopt de vlucht naar Melbourne prima. Om 17:20 uur landen we (incl. een half uur tijdsverschil). We nemen de bus naar de stad en lopen een kwartiertje naar ons hotel. Eerst inchecken en dan de stad in om te gaan eten. Het oogt een gezellige stad, het is vrijdagavond, dus de kroegen en restaurantjes zijn propvol. Na het eten lopen we door de drukke straten terug naar het hotel. We nemen een kijkje op de rooftopbar. Het is inmiddels 22:30 uur als we gaan slapen.

Zaterdag, om 7 uur ontbijten en dan een wandeling maken door Melbourne. We wilde nog een ritje maken met de tram, maar moeten hierop een uur wachten, daar hebben we geen zin in. We besluiten om de huurauto al eerder op te halen, ipv met de taxi, lopen we naar het kantoor. We hebben de auto en gaan onze koffers ophalen in het hotel en vertrekken Wilsons Promontory NP waar we 2 nachten zullen blijven. Het is een rit van 3 uur. Onderweg eerst nog even inkopen doen voor de komende dagen. We besluiten om ook nog Philip Island te gaan om Koala’s te zien. Wat zien ze er leuk uit. Nu nog 2 uur rijden naar Wilsons Prom. De omgeving is anders dan de eerste weken van onze reis. Het is nu groen, weelderig begroeid en heuvelachtig. We komen onderweg onze eerste wombat tegen. We hebben een huisje voor 2 nachten, we ruimen de spullen in en gaan nog snel naar meer wombats zoeken in het avondschemer. We zien er drie van zeer kortbij.

Zondag staat in het teken van wild spotten en wandelen in Wilsons Prom NP. Het weer werkt in de morgen niet mee, het waait hard, regen en zonneschijn wisselen zich af. Met warme kleren en de regenjas aan gaan we op pad. Het is nog vroeg, dus we zijn alleen. Afgelopen nacht is hier de zomertijd in gegaan, we liggen nu 9 uur voor op Nederland. We zien al meteen een vrij grote groep kangoeroe’s, dus dat begint goed. We lopen een tijdje rond en maken foto’s. Hierna nog even naar de kust om de wilde zee te aanschouwen. Terug naar ons huisje voor ontbijt, ook nog even onze broeken laten drogen want die zijn kletsnat geworden in een regenbui. Na het ontbijt doen we de Lilly Pilly Gully nature walk, rare naam maar wel erg mooi. De wandeling gaat door een oud eucalyptus bos. De zon begint meer te schijnen en het is warm met lopen. Nu eerst lunchen en dan de volgende wandeling. Deze gaat naar een uitzichtpunt boven op de berg, onderweg zien we wombats, een rots wallaby en op de terugweg ook nog een emoe. Vandaag 25 km gewandeld en genoeg wild gespot, een goeie dag in een heel mooi natuurpark in het zuidelijkste puntje van Australië en het weer was uiteindelijk prima.

Maandag verlaten we tijd ons huisje en rijden we naar onze volgende plek. Vandaag richting de ‘great ocean road’. Eerst 275 km rijden door groen, heuvelachtig landbouw gebied. Het is bewolkt en regenachtig weer. We hebben een veerboot om een stukje de zee over te steken. We moeten dan nog eens 150 km rijden. Het is een zeer mooie rit langs de kust. Onderweg eten we fish and chips in een klein dorpje. Hier moeten we uitkijken voor kaketoes, die ook fish en chips lusten. Op onze slaapplek gaan we meteen kijken naar of we koala’s zien, die zouden hier namelijk moeten zitten. En al snel zien we er één in de boom zitten. Uiteindelijk zien we er vijf. We kunnen deze dag succesvol afsluiten.

Dinsdag staat in het teken van de Great Ocean Road, een mooie, indrukwekkkende kustroute. We maken geregeld een stop om naar de mooie kust te kijken of een korte strandwandeling te maken. Koffie drinken in een slaperig dorpje. Het begon koud vanmorgen, maar nu de zon schijnt loopt de temperatuur snel op. In de namiddag naar Tower hill, een oude vulkaan krater waar we dieren gaan spotten. We zien weer een aantal koala’s. Vanavond slapen we weer eens in een hotel en dit keer in een luxe en erg mooie.

Woensdag hebben we geen druk programma. We rijden in twee uur naar onze volgende slaapplek voor de komende 2 dagen, de Grampians. De rit is een beetje saai. De Grampians is een national park met bergen waar voornamelijk gewandeld wordt. Vandaag niet veel lopen, maar rijden naar alle uitzichtpunten en een waterval. Auto parkeren een stukje lopen, kijken, foto maken en dan weer doorrijden naar de volgende. In de namiddag lekker op het terrasje zitten bij de chalet. Voor het avondeten, afhaal indiaas en tomatensoep. Zodra de zon ondergaat, maken we houtkachel aan. De kangoeroe’s grazen om ons huisje.

Donderdag, we sluiten het tweede deel van onze vakantie af een een flinke, erg mooie wandeling door de Grampians. Klimmen over stenen, een waterval, mooie vergezichten en indrukwekkende rotsen. Na 4 uur ploeteren zijn we weer onder in het dorp, nu lekker een pilsje en een latte drinken. Morgen vliegen we naar Sydney, maar eerst nog een kleine drie uur rijden naar Melbourne.

Dit deel van Australië was heel anders dan de outback. Groen, nat, fris, wind, zon, warm maar wel erg mooi. Nu wel veel dieren gezien; kangoeroe, koala, wombat, emoe en heel veel vogels.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Rob

Mooi verhaal weer :-) Benieuwd of jullie ook de kubus-achtige uitwerpselen hebben gevonden van de Wombat.....

Tiny

Lieve mensen, deze reis lijkt me een fantastische ervaring. Blijf genieten!
Lieve groet, Tiny, Ozzie en Roef.

Alexandra

Fantastisch!

Mieke

Wat een mooie reis. Nog veel plezier, en blijf genieten. Groetjes Mieke en Roger.

Marianne

Veel gezien en gelopen. Leuk weer te lezen.