marcel-ellenour.reismee.nl

Australie 2

Hallo allemaal,

Zondag, we zijn inmiddels in het midden van Australie, the Red Centre. De temperatuur is momenteel wat lager dan we inmiddels gewend zijn. Het is bewolkt en er valt zelfs een drupje regen. We starten vandaag in Alice Springs om boodschappen te doen en om te tanken. Van hieruit gaan we naar MacDonnell NP. We bezoeken enkele canyon’s maken een wandeling door een verbrand bos en rijden door het druilerige weer. We proberen nog te tanken, maar het enige tankstation in de buurt werkt niet, dan maar hopen dat we morgen nog iets tegenkomen. Tanken blijkt hier lastiger dan verwacht. Het is inmiddels 17 uur en rijden richting onze campingplek, we willen namelijk niet in het donker rijden. We komen net voor het donker aan, maar dan wel voor en gesloten hek…..we kunnen bellen naar de camping om toegang te krijgen, alleen is er nergens dekking, dus wat moeten we nu. Terug naar Alice Springs of rijden naar een parkeerplaats bij een canyon. Beide kosten veel tijd en benzine. We proberen om iemand te vinden op de camping, ik loop langs het hek en zie per toeval de toegangscode van het hek op de achterzijde staan, we kunnen naar binnen. Het blijkt dat op zondag het hek om 14 uur dichtgaat, dat hadden ze ons wel even kunnen mededelen. Het is inmiddels donker, snel eten en dan de camper in, het is te fris om buiten te blijven zitten.

Maandag, vroeg op. Eerst een wandeling door de kloof bij de camping, dan ontbijten en wachten tot 8 uur voor info over welke weg we moeten nemen naar Kings Canyon, onze volgende slaapplek. Het blijkt namelijk niet zo eenvoudig te zijn, voor één weg moeten we een permit hebben en zeker weten dat de weg begaanbaar is. Ellenour belt de ranger voor info,mhet blijkt dat de weg open is, maar niet verstandig om te rijden. We besluiten daarom een omweg te nemen, met een 100km gravelweg erin. Het weer is goed, dus het is een leuke rit. In Kings Canyon maken we een 3 uur durende wandeling over de rand van de canyon, erg mooi. Daarna naar de camperplek, nog even genieten van de heerlijke avond.

Dinsdag, zoals elke mtorgen gaat om 6 uur de wekker. Ellenour zet koffie en thee. Ontbijten doen we onderweg, Ellenour bakt eieren. Het is niet ver rijden naar Uluru (Ayers Rock), de enorrme rode rotsblok. We checken in op de camping, waar we 2 nachten verblijven, gaan nog even brood halen voor de lunch. Het was vanmorgen fris en bewolkt, maar inmiddels zijn de wolken weg en begint de temperatuur te stijgen. We gaan de Uluru base walk wandelen, deze is 10 km lang en loopt om Uluru heen. De rots is anders en veel mooier dan verwacht, minder massief, met mooie glooiingen en kleuren. Na de wandeling terug naar de camping, het is alweer tijd voor het avondeten, daarna nog even na de ondergaande zon kijken.

Woensdag, vandaag wandelen bij Kata Tjuta, 50km vanaf Uluru. We doen de Valley of the Winds hike van 7km. Kata Tjuta bestaat uit een aantal grote rotsen, ook vrij gelegen in de open vlakte zoals Uluru. De wandeling is mooi, in ruim 2 uur zijn we klaar. We doen nog een korte wandeling in de buurt. Het weer is goed, maar begint langzaam te betrekken en de temperatuur loopt op. We rijden in de middag terug naar de campingplek. Eerst eten en dan opruimen. Ellenour doet de camper van binnen, en ik maak de buitenkant schoon. Verder staat er vandaag niks op de planning, een beetje rustig aan doen. Morgen is de laatste dag met de camper.

Donderdag, nog even 475 km rijden en Alice Springs en het camper avontuur zit erop. Het is een fijne, rustige rit met weinig verkeer. De enkele tegenliggers die passeren zwaaien wel netjes. Om 13:30 uur zijn we bij onze b&b, de tassen uitladen en dan de camper wegbrengen. Het verllot redelijk snel. In de middag even rustig op het terras bij de b&b zitten. We lenen fietsen en gaan in de stad een hapje eten. Morgen vliegen we naar Melbourne.

Het eerste deel van onze reis zit erop., 12 dagen en 4000 km met een 4wd Adventure Camper. Het was een leuke ervaring, maar we zijn nu ook wel weer blij om in een B&b/hotel te slapen. Het noorden en midden van Australie was erg mooi, ruige natuur en uitgestrekte lange rechte lege wegen. Het aantal dieren viel een beetje tegen. Op naar het volgende deel.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Tiny

Klinkt als een prachtige reis. Avontuurlijk! Sta je daar en je kunt niet binnen. 🫣
Maar nu weer verder met een "echt bed" onder je kont. Lijkt me ook wel weer fijn. Heb het nog goed daar aan de onderkant van onze voeten. Ik ga morgen de " greumel" halen en een beetje verwennen want het is dierendag. Jullie horen nog van ons.
Lieve groet, Tiny, Roef en ook al een beetje Ozzie.

Marcel Zanders

😘

Alexandra

Gelukkig een goede afloop van het 1e deel. Veel plezier deel 2 met veel diertjes🥳

Jolanda

Altijd leuk om jullie reisverslag te volgen….enjoy jullie trip 🩷

Marianne

Was wel spannend bij de camping die dicht wad. En je wilt niet zonder benzine komen te staan. Gelukkig is het goed gekomen. Fijne reis verder