marcel-ellenour.reismee.nl

Australie 1

Hallo allemaal,

T en I zetten ons vrijdag in Maastricht op de trein naar Brussel. We overnachten in de buurt van het vliegveld. Zaterdagmorgen vertrekken we naar Australië, via een korte overstop in Singapore. Zondagmiddag om 16 uur lokale tijd landen we in Darwin. We hebben snel onze koffers, maar moeten dan nog door de douane. De paspoortcontrole gaat redelijk snel, maar de tassen controle duurt iets langer. Enkele tassen van ons worden gecontroleerd op verboden grondstoffen die het land niet in mogen, zoals groente, fruit, vlees, zuivel etc. Na een grondig onderzoek mogen we uiteindelijk het land in. Met de Uber gaan we naar het hotel. Inchecken en dan maar meteen Darwin inlopen om iets te gaan eten.

Maandag, de echte reis gaat beginnen. We zijn om 9 uur bij de autoverhuurder om de 4wd adventure camper om te halen. De camper is nog niet klaar, gaat nog zeker anderhalf uur duren. Dat is balen. We mogen een auto lenen om alvast boodschappen te gaan doen. Uiteindelijk kunnen we om 12 uur met de camper vertrekken. Het is even wennen een camper rijden en dan ook nog links. We rijden vandaag door Litchfield NP. We maken 3 stops. Alle drie zijn het watervallen met een plunge pool, een meertje waar je kunt zwemmen. Het water is lekker, de omgeving is prachtig en het weer is zonnig en warm. Voor het donker rijden we naar onze eerste campingplaats voor de nacht. In de verte zien we onze eerste wallabies (kleine kangoeroe). De plek waar we overnachten is mooi, we hebben een goed plekje onder de bomen. Ellenour kookt de eerste keer op de buitenkeuken van de camper. Na het eten, nog even buiten zitten en dan op tijd naar bed. We zullen de komende tijd vroeg slapen en opstaan als het licht wordt. Het is behoorlijk warm in de camper, maar we zijn beide moe en slapen snel.

Dinsdagmorgen vertrekken we vroeg naar het volgende nationale park, Kakadu, hier blijven we 2 dagen. Eerst rijden we naar rotstekeningen van Aboriginals, het blijkt een mooiere plek te zijn dan verwacht. Dan 2 uur rijden naar Jim Jim falls, hier gaan we echt 4x4 rijden. De eerste 40km rijden we over een gravelweg, daarna nog 10km lossen zand, diepe kuilen en een enkele diepe plas. De camper komt er moeiteloos doorheen. We moeten nog een stuk lopen, klimmen en klauteren voordat we bij de (droge) waterval aankomen. Omdanks geen waterval is het er erg mooi. We camperen kortbij in de buurt. Eten maken en weer vroeg slapen.

Woensdag 6 uur opstaan, en snel op weg. We moeten eerst weer de 40km gravelweg rijden. We zien een paar keer een wallaby oversteken en enkele papegaaien overvliegen. We rijden vandaag 300 km en onderweg bezoeken we weer enkele plunge pools en nemen we een verfrissende duik. De temperatuur buiten is 36 graden. We ontbijten en lunchen onderweg bij de camper.

Donderdag hoeven we niet zo ver te rijden, dus gaan we een langere wandeling maken en natuurlijk weer zwemmen. Vandaag komen we na enkele dagen ook weer bij een stadje aan, Katherine. Helaas stelt het niks voor, dus boodschappen doen en weer door.

Vrijdag hebben we een drukke dag. We gaan eerst in de morgen kayakken in Nitmiluk NP. We kayakken door een diepe kloof, de wanden rijzen hoog boven ons uit. Het is erg mooi en natuurlijk weer lekker gezwommen. Na de lunch rijden we verder naar Mataranka, om in de kraakheldere hotspring te zwemmen. Ook hier weer erg mooi. We besluiten om 150 km verder te rijden dan gepland.

Zaterdagmorgen weer vroeg op en we gaan richting het midden van Australië richting Red Centre, we rijden vandaag 725km, een stukje verder dan oorspronkelijk de bedoeling was, maar zo zijn we maar 1 dag kwijt aan alleen maar rijden. Het rijden is verder geen probleem, er is weinig verkeer, een enkele keer een road-train (vrachtwagen met minimaal 3 opleggers). En de meeste tegenliggers zwaaien ook nog eens, waar zie je dat nog op een snelweg….. Onderweg ook nog even gestopt bij Devils Marvels, een mooi natuur fenomeen van grote losliggende ronde rotsen. Nu nog even buiten zitten voor de camper, op tijd slapen en worden weer vroeg op pad.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Heel leuk om weer “mee te reizen”. Klinkt goed. Geniet ervan.

Marianne

Gelukkig nu wel jullie verhaal kunnen lezen. Klinkt goed en fijn dat jullie met de camper overweg kunnen gezien de slechte wegen. Goede reis vandaag

Mariet

De eerste berichten klinken al goed! Geniet ze verder en rij voorzichtig!
Groetjes uit Ouray, SAN Juan mondainst. Ook schitterend!