marcel-ellenour.reismee.nl

Slovenië

Hallo allemaal,

We zijn op hemelvaartsdag vertrokken naar Slovenië met de auto en Ozzie. De eerste overnachting is in Augsburg, in het zuiden van Duitsland. De rit erna toe was rustig met lekker weer. Na het inchecken gaan we richting centrum Augsburg. Het is een feestdag vandaag, dus veel ( bijna alles) is gesloten. Verder is Augsburg ook niet zo interessant, we zijn snel uitgekeken en zijn blij dat we vrijdag weer verder rijden. Via Oostenrijk komen we naar ongeveer 5 uur rijden aan in ons appartement, gelegen in een klein dorpje met uitzicht op de bergen, voor de komende 5 dagen. s’Avonds een hapje eten, nadat we eerst de buurt een beetje te hebben verkend.

Zaterdag vertrekken we richting de hoogste berg op de grens met Italie, de Mangart 2679 m hoog. Voordat we daar zijn rijden we via steile wegen met haarspeld bochten richting Trenta, waar we een mooie wandeling maken langs de Soca rivier. Het is al goed warm, de zon schijnt lekker en de lucht is open. De rivier is helder blauw/turquoise van kleur en heeft een flinke stroming waardoor de rotsen aan beide kanten zijn uitgesleten. Op sommige plaatsen is het mogelijk om tot aan het water te komen, waar Ozzie gretig gebruik van maakt om lekker af te koelen. Na onze picknick rijden we richting Mangart, we kunnen niet naar de top omdat deze door sneeuw afgesloten is. Het is wel een mooie rit en helemaal niet druk.

Zondag rijden naar Bled, het meest toeristische plaatsje van Slovenië, bekend van het kerkje in het meer van Bled. Het is prachtig weer en we hebben een wandeling van 14km om het meer gepland. Het is flink klimmen maar wel erg mooi. De meeste mensen blijven in het dorpje hangen, dus het rustig tijdens de wandeling. Aan het eind van de middag hebben we Bled wel gezien en rijden nog een stukje voor een korte wandeling naar een waterval. We halen vandaag eten af en eten lekker in ons appartement.

Maandag staat er weer een mooie wamdeling op de planning. We rijden elke morgen door de bergen en passeren kleine dorpjes. Het regent vandaag, maar daar hebben we weinig last van. Deze boswandeling gaat langs kraakhelder water en uitgesleten rotsen. Het eindpunt is een waterval waar we picknicken om daarna weer de weg terug te lopen. Aan het eind van de middag rijden we terug naar ons appartement, het was een natte maar mooie wandeling.

Voor dinsdag hebben we een kloven wandeling die we thuis al geboekt hadden. De wandeling is erg populair en daardoor meestal erg druk. We zorgen ervoor dat we vroeg in de morgen kunnen beginnen. Het regent en het seizoen is nog niet begonnen, dus we zijn bijna alleen. Dat is wel zo fijn, want we hebben foto’s gezien van hordes mensen op de wandelpaden en loopbruggen. De kloof is prachtig, maar €10 entree pp is eigenlijk wat veel. Na de wandeling besluiten we om naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië te rijden. Het blijkt een erg mooie en gezellige stad te zijn, niet al te groot. We slenteren door de straten, drinken een koffie op een terrasje en bekijken enkele winkeltjes. Aan het eind van de middag besluiten we om terug te gaan. We rijden via Bled, waar we gaan eten. Het was een leuke dag ondanks het mindere weer.

Woensdagmorgen, we nemen afscheid van het appartement, Ellenour heeft de auto weer ingeladen. We hebben voor de komende 4 nachten een hotel in Brdo. Maar eerst nog een flinke wandeling, een waterval, een middeleeuws stadje en anderhalf uur rijden voordat we in het hotel zijn.

We hebben een aantal dingen omgegooid in onze planning. We zouden vandaag eigenlijk naar de Tolmin kloof gaan, maar deze is dicht door onderhoud. Omdat het weer niet zo mooi is, besluiten we om de grottentocht van morgen te verplaatsen naar vandaag. Gelukkig kon dat nog. Het is een tour van een kleine 2 uur inclusief een boottochtje in de grotten. Ozzie mag mee. Het is een interessante grot, vroeger hebben hier beren in geleefd, overal zijn nog botten te zien in de stenen wanden en vloeren. We staan om 12:30 uur weer buiten. We hebben verder geen plannen voor vandaag. Ellenour had thuis al eens geïnformeerd naar een grot waar ze Olmen (grot salamander) in de grot hebben. Ze belt of er nog plaats is vandaag en of Ozzie mee mag. Tot onze verbazing kunnen we een privetour boeken om 15:00 uur. We besluiten dit te doen. Dus de donderdag wordt een grottendag. En ja, we zien enkele Olmen diep in de grot zwemmen. Op de terug weg naar het hotel gaan we nog even langs Predjama Grad, een kasteel tegen en in een rotswand. We eten in Kranj en rijden in een flinke regenbui naar huis.

Vrijdag, het is mooi zonnig weer. Dus we gaan naar de kust vandaag. Het is 2 uur rijden. We bezoeken Piran en Izola. De sfeer is totaal anders hier, het lijkt meer op Italie, kleine nauwe straatjes, pijnbomen en cipressen. We slenteren door beide stadjes, het ziet er erg mooi uit. Het is ook veel drukker en toeristiser dan de rest van Slovenië. Het warm en zonnig. In de middag eten we calamari. We rijden ook nog even naar Koper, ook een kustplaatsje. Hier mag Ozzie in zee zwemmen, even afkoelen van een dag wandelen in de stad.

Zaterdag is de laatste echte dag in Slovenië voordat we weer richting huis rijden. We gaan wandelen in Velika Planina, een plateau in de bergen waar in de zomermaanden de herders met hun koeien verblijven. De wandeling gaat eerst 2,5km steil omhoog voordat we op het plateau komen. Hier zien we overal de houten herdershuisjes staan. Een erg mooie plek en een redelijk zware wandeling. Na 4 uur lopen zijn we weer bij de auto en rijden we naar Kamnik, waar we gaan eten. De auto wordt weer ingeladen voor morgenvroeg als we vertrekken uit Slovenië.

Zondag, we beginnen aan de terugreis. We maken een kleine omweg in Oosterijk om koffie te drinken met S & S en hun 2 kids. Zij zijn net begonnen aan hun 3 maanden durende reis. Na een uurtje bijkletsen gaan we opweg naar ons hotel in de buurt van Stuttgart, het is nog 6,5 uur rijden. We besluiten om nog even Tübingen te bezoeken en daar een hapje te eten. Tübingen blijkt een ontzettend mooi oud vakwerkhuisjes stad te zijn en het bruist van de gezelligheid. Een goede keuze om hier nog even naar toe te komen.

Morgen moeten we nog 4 uur rijden naar huis. De vakantie in Slovenië zit er dan echt op. Het was weer een mooie reis. Slovenië is ons goed bevallen en zeker de moeite waard om te bezoeken.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Toch altijd zo leuk om jullie reisverhalen te lezen. Goede terugreis.

Jolanda

Super leuk om jullie reisverslag te lezen en fijn dat jullie genoten hebben. Misschien ook voor ons eens leuk om die richting op te gaan… wie weet 🍀
Tot bels ☎️

Marianne

Weer een mooie reis geweest en een nieuwe omgeving verkend. Leuk hoor
Nu nagenieten thuis. Dank weer en groetjes!!!

Diane

Weer een mooi reisverhaal van Slovenië.
Willen wij ook nog eens naar toe.
Leuke foto's 🤗