marcel-ellenour.reismee.nl

Brazilië; Rio -Ilha Grande -Paraty

Hallo allemaal,

Donderdagavond vertrekken we met de trein naar Schiphol. We willen vrijdagmorgen op tijd op Schiphol zijn in verband met de drukte van de afgelopen week. Maar van de drukte is niks meer te merken en zijn in een mum van tijd door de douane. In 11 uur tijd vliegen we naar Rio de Janeiro. We worden opgepikt en naar ons hotel gebracht aan de Copacobana, we drinken een drankje en gaan slapen, het was een lange dag.

Zaterdag, vandaag staat er een stadstour met gids en chauffeur op het programma, het weer is goed en we hebben er zin in. We gaan het eerst naar een uitzichtspunt, waar we een mooi overzicht hebben over de stad. De ligging van Rio is geweldig. Hierna gaan we naar de Santa Teresa, oude stadswijk, waar de tijd is blijven stil gestaan en waar je niet het idee hebt dat je in een miljoenen stad loopt. We drinken een bakje koffie en slenteren door de gezellige oude straatjes. Maken foto’s op de kleurrijke trappen van Selaron en lopen over een marktje waar een terrasje pakken. Aan het eind van de middag laten we ons afzetten bij het treintje die naar het Christus beeld gaat. We besluiten toch om het beeld van dichtbij te bezoeken. Het is tenslotte het laatste van de 7 wereldwonderen die we nog niet bezocht hebben. Het is bewolkt en er valt een spatje regen. Het ritje met de trein, de steile berg omhoog is wel leuk. Boven is het druk, het christus beeld is niet zo groot, maar de ligging is indrukwekkend. We hebben genoeg gezien vandaag, we nemen het treintje naar beneden en dan een Uber naar het hotel. s’Avonds op de Copacobana iets eten en slenteren langs de boulevard.

Zondag, we beginnen vandaag met een wandeling naar Urca, de bekende suikerbrood berg met het kabelbaantje. We laten ons afzetten bij de voet van de berg door een Uber. We lopen het steile pad ophoog, door de ruige jungle, met uitzicht op zee. Een mooie wandeling. Boven aangekomen hebben weer een prachtig uitzicht over de stad. We drinken een kopje koffie en genieten van het mooie weer. We lopen dezelfde weg terug, nemen een uber naar het hotel. Vanmiddag gaan we fietsen, maar eerst het verhuurbedrijf vinden. Op zondag is de boulevard afgesloten voor auto’s en loopt of fiets iedereen gezellig langs het strand. Er heerst een aangename sfeer. Met de fiets gaan we richting het stadspark, welke gelegen is aan een meer. We fietsen het meer rond en gaan aan het eind van de middag weer richting het strand. We leveren de fietsen in en gaan wandelend terug naar het hotel, eerst nog iets drinken en een paar empanda’s eten. s’Avonds gezellig eten op het strand.

Maandag, we vertrekken met de bus en boot naar Ilha Grande, een eiland zonder auto’s. We komen om 14:15 uur aan in onze Pousada, iets later dan verwacht. We moeten nu opschieten omdat we een kayak excursie hebben geboekt die zometeen gaat beginnen. Maar op het eiland is alles relaxed, dus we zijn op tijd en kunnen starten met het kayakken en snorkelen. We zien al meteen dat het een prachtig eiland is. Dat gaat wel bevallen de komende dagen.

Dinsdag, vandaag een flinke wandeling naar verschillende strandjes, door de jungle en over steile paadjes. Alle zandstrandjes zien er prachtig uit. We nemen aan het eind van de dag de taxiboot terug naar onze Pousada. We stappen alleen te vroeg uit, dus moeten we nog een extra stuk lopen. Vandaag toch een kleine 25km gelopen. s’Avonds eten op het strand.

Woensdag, we hebben een excursie met de boot geboekt, we zullen de gehele dag onderweg zijn. We bezoeken diverse strandjes, gaan snorkelen en genieten van mooie uitzichten van het eiland. We varen met een grote speedboot om het eiland heen. We sluiten de leuke dag in het gezellige kleine dorpje en eten wederom weer aan het strand.

Donderdag, we verlaten Ilha Grande. Eerst met de boot, we worden opgepikt op het vaste land en gaan met de bus naar Paraty, een mooi authentiek stadje aan de kust. Het autovrije centrum bestaat uit witte huisjes en winkeltjes met gekleurde kozijnen. De straten bestaan uit grote keien, wat het lopen niet echt gemakkelijk maakt. We slenteren door de straatjes, eten en drinken iets.

Vrijdag, we huren fietsen en gaan de omgeving verkennen. We fietsen naar 2 watervallen, het fietsen gaat goed, maar is flink aanpoten en berg op. Met een hoge luchtvochtigheid is het al snel zweten. Het is een leuke dag, de watervallen zijn mooi en onderweg stoppen we ook nog even bij een Cachaça brouwerij, de braziliaanse versie van rum die gebruikt wordt voor de Caipirinha. s’Avonds sluiten we dag af in het oude centrum.

Zaterdag, vandaag staat kayakken op het programma. De zon schijnt lekker en het zeewater heeft een goede temperatuur. We kayakken naar een aantal kleine eilandjes en onderweg kunnen we snorkelen. Helaas is de zee ruw en niet helder, dus we zien weinig met snorkelen. Het kayakken is wel leuk. Vanavond de laatste keer naar het oude centrum, morgen hebben we een lange reisdag. Eerst met de bus naar Sao Paulo en dan vliegen naar Foz de Iguazu.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Zo te lezen is het een mooie reis. Prachtige foto’s.
Ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar de film?
Nog heel veel plezier en geniet er van.

René

Klinkt goed! Mooie foto’s! Veel plezier!

Mariet

Om jaloers op te worden! Erg afwisselend!
Geniet verder,

Yvonne

Mooie foto's en al veel gezien. Veel plezier en geniet ervan!

Jolanda

Leuk om mee te genieten van jullie avontuurlijke reis… Enjoy ?

Amanda

Heerlijk om weer mee te mogen genieten van jullie reizen.

Rob

Altijd wel weer leuk om te lezen wat jullie zoal doen op je vakanties ;-) Heerlijk genieten dus !

Marianne

Heerlijk en je zal er maar op vakantie zijn. Geniet ervan.

De achterblijver

Het gaat jullie goed ??