marcel-ellenour.reismee.nl

Italie 2

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag zijn we vertrokken naar de Italiaanse riviera. We rijden via Viareggio langs de kunst naar La Spezia. Onderweg bezoeken we eerst nog Portovenere. La Spezia zelf is geen mooie stad, maar hebben we gekozen als uitvalbasis voor Cinque Terre. We vertrekken woensdagmorgen vroeg met de trein naar Monterosso. Van daaruit lopen we terug langs de 5 Cinque Terre dorpjes. Het is een flinke wandeling, met stijle hellingen en lange afdalingen. Na 1,5 uur lopen bereiken we Vernazza. Eerst een kopje drinken en dan lekker afkoelen in zee. Het is nog vroeg, maar wel al behoorlijk warm. De zee is lekker koel en helder.

Op naar het volgende dorp. De wandeling is weer pittig, maar wel erg mooi. Weer zwemmen, nu in Manarola. Het zelfde doen we in Riomaggiore, een flink stuk wandelen en dan afkoelen in zee. Het was een erg leuke dag.

Donderdag rijden we een mooi stuk langs de kust en bergen naar Rappallo, een chique kuststad, waar we 2 nachten zullen blijven.

Vrijdag (Ellenour is jarig vandaag) gaan we een zware maar ontzettend mooie wandeling maken. Eerst weer een stukje met de trein en dan lopen over steile kusthellingen naar het klooster van San Fruttuoso. Onderweg moeten we klauteren over rotsen en er zijn stukken waar we ons moeten vasthouden aan ijzeren kettingen die langs het pad lopen. Na bijna 4 uur ploeteren komen we bij het klooster aan. Eerst maar een pilsje drinken en daarna weer lekker de zee in. We gaan vandaag met de boot terug en stoppen nog even bij het plaatsje Portofino. s’Avond gaan we gezellig eten in Rapallo.

Zaterdagmorgen verlaten we kust en gaan richting Valle d’Aosta, in het noorden van Italie. De weersverwachtingen zijn niet goed voor Aosta, dus een hele dag wandelen in de bergen is geen goed idee. Dus we passen onze planning aan en gaan een dag korter naar Aosta en een dag langer naar Straatsburg. We komen in de middag aan in Aosta, het is bewolkt en het regent een beetje. De hoge bergpieken laten zich niet zien. We besluiten om een korte wandeling te maken naar een waterval. Gelukkig komt de zon soms door. Het blijft verder grauw en dat maakt de omgeving niet echt aantrekkelijk. We zijn blij dat we morgen verder gaan.

Zondagvroeg vertrekken we naar Straatsburg in Frankrijk. Het is nog steeds bewolkt. We rijden via de st Bernardspas door Zwitserland. Als we de pas over zijn schijnt de zon en deze gaat ook niet meer weg. We besluiten om binnendoor te rijden en niet voor de snelweg te kiezen. Zo doorkruizen we Zwitserland, het duurt wel iets langer, maar is wel een leuke tocht. Aan het begin van de avond komen we in Straatsburg aan.

Vandaag de gehele dag door Straatsburg gelopen. We wisten eigenlijk niks van deze stad, maar wat een leuke en mooie stad is Straatsburg, de moeite waard om te bezoeken. Mooie gebouwen, leuke winkels en gezellige pleintjes en terrassen.

Morgen rijden we naar huis en is de mooie vakantie in Italie alweer voorbij, we hebben erg genoten van deze leuke reis.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Jolanda

Het was weer leuk om jullie reisverslag te lezen..... Bella Italia☀️

De Thuisblijver

Tot snel weer thuis!