marcel-ellenour.reismee.nl

La Réunion 2

Hallo allemaal,

Vrijdag de zware maar erg mooie wandeling ‘Grand Basin’ gedaan. De wandeling begint boven op en plateau met waanzinnig mooi uitzicht, dan 5km naar beneden lopen met als doel een waterval. De tocht naar beneden gaat lekker, we maken meerdere foto’s en filmpjes, de views zijn geweldig. Het is zonnig en erg warm. Na 2 uur lopen zijn we bij de waterval, even uitrusten, drinken, eten en dan dezelfde weg weer terug, maar dan 5km klimmen. Het is behoorlijk afzien, maar boven komen we uiteindelijk. Snel naar een dorpje rijden om bij te komen op een terrasje. Van hieruit rijden we naar onze volgende slaapplek, ergens in de buurt van de vulkaan ‘Piton de la Fournaise’. Deze meest actieve en veilige vulkaan ter wereld gaan we morgen beklimmen.

Zaterdag, de wekker gaat om half zes, ontbijten de auto inladen en we vertrekken naar de vulkaan. Het is nog een klein uurtje rijden, de afstand is niet ver, maar de wegen zijn niet zo goed. Om 8uur beginnen we aan de wandeling, het weer is uitstekend, geen wolken, maar een stevige wind. We zien de krater liggen, maar het zal nog een tijdje wandelen worden voordat we die bereiken. Het is minder klimmen dan gisteren. De omgeving is anders dan de dagen ervoor, geen groene bergen met watervallen, maar een dor stenen (lava) maanlandschap. De vulkaan is een maand geleden nog uitgebarsten. Na 5uur ploeteren zijn we weer terug bij de auto. We rijden naar Saint-Pierre, een stad aan de westkust van Réunion. We hebben hier een mooi hotel met zwembad waar we in de middag gebruik van maken. Aan de kust is het een stuk warmer dan in het binnenland. ‘s Avonds een hapje eten in de stad.

Zondag, de wekker gaat weer vroeg af. We worden om 6:45 uur opgehaald voor een helikoptervlucht over het eiland. We zijn met 5 personen, iedereen wordt gewogen en aan de hand van het gewicht krijg je een plaats toe bedeeld. Ellenour mag voorin zitten en ik achter in het midden (ben waarschijnlijk de zwaarste....). Voordat we vertrekken krijgen we eerst nog een uitgebreide instructie en veiligheidsvoorschriften helaas is deze in het Frans. Als Ellenour achteraf vraagt of wij de uitleg ook in het Engels krijgen, wordt gezegd dat wij deze ontvangen hebben als een A4-tje bij het inschrijven, daar moeten we het dus dan maar mee doen. De helikopter komt eraan en we mogen op de vastgestelde plekken plaatsnemen. Als iedereen zit vertrekken we voor de 45minuten vlucht over de hoogtepunten van het eiland. Het is ontzettend mooi, de lucht is blauw, de zon schijnt. We vliegen over de bergen en dalen waar we gewandeld hebben. Ook zie je de kronkelwegen door de bergen waar we over gereden hebben. Over de vulkaan en langs de kust. Het is een geweldige vlucht. In de namiddag gaan we snorkelen in Saint-Pierre. Gewoon vanuit het strand, enkele meters in zee zie je al de mooiste vissen, het water is helder. Na het snorkelen vertrekken we naar onze volgende slaapplek, Cilaos. Hier zullen we 3 nachten blijven. De rit erna toe gaat via de 400-bochten road, ja echt, 400! De route is erg mooi, maar wel vermoeiend rijden al die bochten. Cilaos ligt in de wolken als we aankomen, het is mistig, donker en nat. We zien de volgende morgen pas hoe mooi dit dorpje ligt, midden tussen de hoge bergpieken. Er staan nog twee wandelingen op de planning. Beide weer zeer mooi en natuurlijk veel klimmen en dalen. De laatste wandeling van onze reis, doen we voor de helft en nemen lekker de bus terug naar het dorp. In de middag slenteren we door het dorp, en zwemmen bij het hotel. De laatste dagen doen we rustig aan.

Woensdag, we vertrekken via de 400-bochten weg richting strand voor onze laatste dagen op Réunion. We hebben een mooi hotel direct aan zee in Bucan Canot.

We boeken een dolfijnen excursie (de walvissen zijn al vertrokken). Je hebt de mogelijkheid om bij de dolfijnen in de buurt te zwemmen, eigenlijk om vanuit het water de dolfijnen te zien. Het is op open zee, dus geen garantie dat je ze ziet. We hebben geluk en zien eerst een klein groepje en later nog een grote groep. Het is leuk om ze ook onderwater te zien. Wij gaan na de excursie zelf ook nog snorkelen, we zien weer veel vissen en zelfs een schildpad.

De vakantie zit er alweer op. Het was een zeer mooie reis. De natuur is overweldigend en afwisselend. Je hebt op dit kleine eiland genoeg te doen, de sfeer is uitstekend, de mensen vriendelijk. Er heest een relaxte vibe op het eiland.

Groetjes, Ellenour en Marcel

René

Hee Marcel en Ellenour!

Leuk om jullie verhalen te lezen! Heel mooie foto´s ook!

Goede terugreis!

Groeten,
René

Alexandra

Wederom een mooie ervaring en mooie foto’s.
Hele goed terugreis!

Marianne

Heel bijzonder en fijn dat jullie zo genoten hebben. Goede thuiskomst! Bij onze afspraak zie ik graag de film en foto’s .

Groetjes