marcel-ellenour.reismee.nl

Iran - Teheran, Shiraz, Kerman

Hallo allemaal,

We komen met een uur vertraging om 23uur aan in Teheran. Eerst moeten we het visum regelen. Vanuit thuis reeds aangevraagd door het reisbureau, nu alleen nog betalen en wachten. Het gaat echter verbazend snel, na een klein half uurtje is het geregeld. Na de paspoort controle staan de koffers al naast de band en kunnen we meteen oppikken. Onze chauffeur staat al op ons te wachten. We kopen eerst een Iraanse prepaid kaart. Is het nog 45 minuten rijden naar het hotel. Om 2uur liggen we in bed, snel slapen, morgenvroeg begint onze reis pas echt.

Vrijdag; we beginnen om 9:30uur met onze dag in Teheran. Het engels van de chauffeur is niet heel goed, we begrijpen dat we eerst naar het Nationale Museum van Iran gaan. De museum stukken zijn uit de oudheid en erg mooi, het museum zelf ziet er niet uit. We worden nu naar een tuin gebracht, we geven aan dat we eerst geld moeten wisselen en dat we tuin niet in hoeven. De chauffeur belt iemand die geld kan wisselen, het blijkt iemand te zijn van de Iraanse reisorganisatie. We krijgen 3 keer zo veel dan officieel wordt aangegeven. Dit had ik thuis al gehoord, echter nergens gelezen. Maar in ieder geval gunstig voor ons. Ik heb nu 7.000.000 rial ontvangen voor €50. We besluiten om naar Darband te gaan. Het ligt net buiten Teheran, een hippe wijk onder aan de berg met veel restaurantjes en de mogelijkheid om te wandelen. Vrijdag is de vrije dag in Iran en veel inwoners van Teheran bezoeken dan ook Darband. Het is gezellig druk. Na enkele uren gaan we terug. De chauffeur brengt ons naar het trein station. We nemen hier de nachttrein naar Shiraz. We zijn nog wat vroeg en moeten dus een tijdje wachten op het station. Om 20uur vertrekt eindelijk onze trein. We hebben een 4-persoons coupe voor ons zelf (we hebben 4 tickets gekocht) het is niet al te groot en met onze tassen en rugzakken is er niet veel plaats meer. We krijgen koffie en thee gebracht, een kleine snack en we zouden ook nog diner kunnen bestellen. We gaan op tijd slapen.

Zaterdag; na een onrustige nacht, veel gehobbel, klein bedje, weinig slaap, komen we om 11uur aan in Shiraz. Onze nieuwe chauffeur Makdi, die de rest van onze reis met ons meegaat, staat ons al op te wachten.

We rijden naar het hotel, eest douchen en dan de stad Shiraz bekijken. s’Avonds begint het flink te regenen, we bezoeken de bazaar die groot en druk is. Het stopt vandaag niet meer met regenen. Van de overstromingen van 3 weken geleden is echter niets meer te zien.

Zondag; we bezoeken vandaag Persepolis een oude stad uit 500 jaar BC. Erg mooie stad met veel enorme zuilen en beelden. Verhalen zijn uitgebeeld in uitgehouwen reliefs in hardsteen. Daarna bezoeken we de in de berg uitgehouwen koningsgraven van Koning Darius, de stichter van Persepolis. In de namiddag slenteren we door Shiraz, bekijken enkele winkeltjes, pakken een terrasje en genieten van het lekkere weer in deze leuke en gezellige stad.

Maandag; vandaag staat een lange reisdag op het programma. We rijden van Shiraz naar Kerman, een kleine 600km naar het oosten. De route door de woestijn is erg mooi, ruige bergen, zoutmeren en zelfs aan de horizon sneeuw bedekte bergtoppen. Dit hadden we niet verwacht. We komen laat in de middag in Kerman aan. Na het inchecken gaan we de stad in, naar de grootste bazaar van Iran. Er hier nog minder toeristen en dat merken we meteen. We worden aangesproken, welkom geheten en ze willen weten wat we van Iran vinden. Ik wordt omhelst en gekust door een oudere man, die redelijk goed engels spreekt en graag een praatje maakt. We gaan iets eten en drinken in een origineel theehuis. Er speelt een bandje iraanse muziek. Het is even uitzoeken hoe we hier kunnen bestellen. Kennelijk kunnen we nu alleen iets te drinken krijgen. We bestellen thee en cola en krijgen gezelschap van 2 meisjes die in Kerman studeren. Hun engels is erg slecht, toch lukt het om een gesprekje te voeren. Ellenour krijgt nog een kadootje van ze, erg lief. We eten uiteindelijk maar in het hotel. Morgen gaan we naar de lemenstad Bam.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Klinkt zeer goed. Ben benieuwd naar de film:-))

Maurice

Leuk! Veel plezier en nog een fijne vakantie.

Marianne

He Ellenour zonder hoofddoek? Blijkbaar hoeft niet overal . Zo te lezen gaaat alles goed en hebben jullie het naar jullie zin. Geniet want het is zo weer voorbij...

Groetjes