marcel-ellenour.reismee.nl

Filipijnen - Bohol en Negros

Hallo allemaal,

Na een korte vlucht uit Manilla komen we in de middag aan in Bohol, één van de vele eilanden van de Filipijnen. We worden vanaf het vliegveld opgehaald en rijden in drie kwartier naar onze lodge, gelegen aan een riviertje, het ziet er goed uit. Na de incheck gaan we zwemmen, het is behoorlijk warm. s'Avonds maken we een boottochtje op de rivier opzoek naar vuurvliegjes. Het is behoorlijk donker en de sterrenhemel is prachtig. Na een tijdje zien we kleine verlichte stipjes in een boom, het lijkt op kerstverlichting. We blijven een tijdje bij de boom liggen met de boot. Het is een mooi fenomeen, maar niet spectaculair. Na het tochtje eten en drinken we wat in het gezellige restaurant van de lodge.
Zaterdagmorgen vroeg op, na het ontbijt vertrekken we met de scooter richting chocolate hills. Maar eerst gaan we het spookdiertje opzoeken, iets waar Ellenour zich al een tijdje op verheugd. De scootertocht is erg leuk, de omgeving is mooi en het weer lekker warm. De drukte op de weg valt mee, maar het blijft goed uitkijken, zeker omdat ik normaal niet op een scooter rij. Aangekomen bij het Tarsier Sanctuary, gaan we meteen op zoek naar deze zeer kleine primaat (soort aapje). De spookdiertjes worden ter plekke aangewezen door rangers in het park, dat is maar goed ook, want anders hadden we deze 15cm grote harige balletjes met enorme ogen nooit gevonden. We maken 2 maal de ronde door het bos, voordat we verder gaan richting de Chocolate Hills. Het is vrij druk bij het uitzichtspunt, maar we kunnen de bolle heuvels goed zien. Door de vele regenval zijn ze nog niet donker bruin als chocolade, dat maakt ze echter niet minder mooi.
Na de lunch stappen we weer op de scooter en gaan naar een waterval. De weg is slecht en de waterval niet echt hoog, maar de omgeving is mooi. De rest van de middag relaxen aan het zwembad. De volgende dag gaan we weer op pad met de scooter, nu bezoeken we nogmaals het spookdiertje, maar dan in een ander gebied. Hier zijn ze nog beter te zien. Daarna rijden we nog even naar een hangende brug, een attractie op Bohol. We eindigen de dag aan het zwembad.
Maandagochtend om 6 uur vertrekken we naar de haven, voor de ferry naar het volgende eiland Negros. We hebben hier een resort pal aan zee. Ook hier huren we een scooter en gaan hiken gaan een waterval. Voordat we deze bereiken moeten we eerst een uur rijden, 350 trappen afdalen, over stenen en rotsen klauteren en 3 x een riviertje oversteken. Maar het is de moeite waard, een zeer mooie waterval in een ruig landschap. Helaas zijn we hier niet alleen, maar dat is sowieso lastig hier in de Filipijnen. We moeten ook dezelfde weg weer terug, alleen nu niet afdalen, maar klimmen. s'Avonds lekker eten op het strand. De volgende dag staat zwemmen met de walvishaai op het programma. Hiervoor worden we op tijd opgehaald en met de ferry naar het eiland Cebu gebracht. Het is ontzettend druk bij het walvishaai zwemmen en eigenlijk niet ecologisch verantwoord. Na een korte instructie worden we in een bootje gezet met 8 Aziaten en gaan de zee op richting de walvishaai. Er zijn nog ongeveer 10 andere bootjes. Al vrij snel kunnen we het water in en zien de eerste walvishaai voorbij zwemmen, ohhh wat zijn ze groot en mooi. We mogen een half uur met ze zwemmen. We hebben geluk dat van onze boot de meeste in de boot blijven, zodat wij meer ruimte en geen hinder hebben bij het zwemmen. Het is prachtig om deze dieren van kortbij te zien. Jammer dat ze zo veel toeschouwers toelaten, dit zou beter gereguleerd moeten worden. We besluiten om nog een excursie aansluitend aan deze morgen te boeken. Een bezoek aan Twin lake national park. Het is een leuke middag.
Woensdag is de laatste dag op Negros, we gaan een dag snorkelen nabij Apo island. We gaan mee met een groep duikers. We zullen 3 keer snorkelen. Het water is erg helder en lekker warm, er is nog koraal. Het aantal vissen valt een beetje tegen, maar wij gaan voor het spotten van de Karetschildpad. Na een half uur zie ik er een verscholen in het koraal liggen. Het zou leuk zijn als ie zwemt, maar deze wilt niet. Ellenour was al op weg naar de boot en heeft deze schilpad gemist. Op de tweede snorkelplek zien we allebei weer een schildpad, maar ook deze blijft rustig op de bodem liggen. Gelukkig hebben we tijdens onze laatste snorkeltocht meer geluk en zien we van kortbij een schildpad zwemmend. Het was een leuke dag vandaag op de boot en snorkelen. Morgen vertrekken we naar Coron.

Groetjes Ellenour en Marcel

De thuisblijver

Wat leuk dat spookdiertje, Ellenour heeft gelijk dat ze zich daarop heeft verheugd! Leuke foto weer van jullie tweetjes! Nog heel veel plezier! Grtjs