marcel-ellenour.reismee.nl

uganda

Hallo allemaal,

Donderdagmorgen vertrekken we vanuit Rwanda richting Uganda. Het duurt een uur voordat we de grens over zijn. We rijden richting Lake Bunyonyi, waar we 3 nachten zullen blijven. De route erna toe is erg mooi, steile hellingen, kleine dorpjes en groene bossen. De wegen zijn slecht, dit lijkt meer op Afrika. Onderweg bezoeken we een pygmeeën dorp, waar we een rondleiding krijgen. Het is wel aardig, maar voor ons hoeft dit niet. Als lunch hebben we een picknick. Hierna rijden we door naar onze bestemming. We hebben een mooie slaapplek in de heuvels aan het meer van Bunyonyi. We eten 's Avonds bij een mooie lodge die van een Belg blijkt te zijn.

Vrijdag hebben we een vrije dag. 12 personen van onze groep heeft vandaag de gorilla tracking, wij morgen. Wij maken samen met G&J een mooie wandeling, eerst een flinke klim naar een restaurant met een mooie view over het meer, daarna lopen we via het dorp naar de lokale wekelijkse markt. Het weer is goed en de zon schijnt flink. In de middag zijn we terug bij ons hotel en rusten een beetje uit. De volgende dag staan namelijk de gorilla's op het programma.

Zaterdagmorgen 6.00 uur vertrekken we naar Bwindi impenetrable forest. Het is 2 uur rijden naar het gorilla camp, daar krijgen we uitleg en worden de groepen gemaakt en verteld welke gorilla familie je gaat zoeken. Wij zijn samen met G&J en nog een stel van onze groep. Er worden nog 2 meisjes uit Hawaii en een Amerikaan aan onze groep toegevoegd. Wij gaan op zoek naar de Oruzolo groep, die bestaat uit 19 gorilla's, we moeten eerst nog 3 kwartier rijden. Ellenour en ik willen beide een drager voor de rugzak en hulp bij het lopen (na de bekliming van de vulkaan weten we hoe handig dit is). We krijgen te horen dat de gorilla's een uur van ons vandaag zitten, dat is gunstig. We beginnen aan een flinke afdaling tussen de thee planten. De lucht begint donkerte worden, het zal zometeen gaan regenen, en flink ook. We hebben nog net tijd om onze regenjassen aan te doen. Het begint te plenzen. Het modderpad begint glad te worden en we glibberen met de gehele groep de jungle omlaag. We moeten ook nog 2 kleine riviertjes oversteken. Bij het laatste riviertje zak ik met een been in het water. We horen van de gidsen dat de gorilla's dicht bij zijn. Even later zien we de eerste zitten in het dichte struikgewas. Wow wat zijn ze indrukwekkend. We moeten nog eenmaal een rivier oversteken om de gehele groep met gorilla's te zien. We kijken naar een flink begroeide heuvelrug met verschillende gorilla's ertussen. De apen laten zich niet storen en blijven rustig verder eten. We zien een zilverback en enkele jonge speelse apen. Het is mooi om te zien en een unieke ervaring. Na een uur moeten we terug, langer mag je niet blijven. Het wordt een pittige en flinke klim, maar met behulp van de dragers gaat het uitstekend. Na een dik uur zijn we weer bij de auto, we krijgen een diploma uitgereikt en gaan terug naar ons hotel waar we 3 uur later aankomen. Eerst even iets drinken en verhalen uitwisselen met onze achtergebleven groepsgenoten. Het was een geweldige dag en een unieke ervaring.

Zondag staat de wekker weer vroeg. We vertrekken richting NP Queen Elizabeth, een lange reisdag over slechte onverharde wegen. Omdat een gedeelte van de hoofdweg is geblokkeerd door wateroverlast moeten we een stuk omrijden. De route is wel erg mooi. Na een tijd komen we aan in Ishasha, wat bekend staat om zijn boomklimmende leeuwen, echter deze zien wij niet. Erg is het niet, het is een mooi park met genoeg andere mooie dieren, zoals de olifant. De volgende dag zullen we wel leeuwen spotten, echter niet liggend in een boom. Ook maken we nog een boottochtje op het Kazinga kanaal. De tocht is leuk en we zien veel nijlpaarden, echter hadden we ons er iets meer van voorgesteld.

Dinsdagmorgen maken we eerst nog een gamedrive voordat we verder gaan naar Kibale, waar we chimpansees gaan spotten op woensdag.

Vandaag weer vroeg op voor de chimpansees tracking. We zitten in een groepje van 6 met G&J. Na de briefing begint de wandeling en het zoeken. Na een uurtje lopen zien we de eerste chimpansees hoog in de bomen zitten. Gelukkig komen ze na een tijdje naar beneden en kunnen we ze goed zien. Ze rennen, springen, maken veel lawaai en laten zich ook makkelijk fotograferen. Hier zit meer actie in dan bij de gorilla's, maar beide is een te gekke ervaring. Na de lunch bij een local, doen we de swamp-walk. Een leuke wandeling door het moeras en ook nog veel andere soorten apen gezien.
Morgen de langste reisdag, 400km naar Jinja via Kampala. Nog enkele dagen rustig aan doen bij de oorsprong van de Nijl.
Uganda is een erg mooi land, het heeft ons verrast en erg veel te bieden. De mensen zijn vriendelijk, het eten was goed en de het landschap erg mooi en afwisselend. Zeker de moeite waard om naar toe te gaan.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Klinkt goed. Nog veel reisplezier.