marcel-ellenour.reismee.nl

Bolivia 2

Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden waren we nog in Sucre. Een leuke stad op 2800m hoogte. 's Morgens gaan we taart eten en verkennen we de stad. In de middag besluiten we om de dinosaurus voetafdrukken te gaan bekijken. Het blijkt een leuke en interessante excursie. 's Avonds gaan we lekker eten. Een pilsje krijg ik echter niet meer. Zondag is een referendum in Bolivia en data betekent geen alcohol en geen vervoer. Hierdoor is ons reisprogramma ook een klein beetje aangepast. In plaats van een overnachting in Potosi, reizen we nu van Sucre, via Potosi naar Tupiza. Daar hebben we dan 2 dagen ipv 1.

Zaterdag morgen worden we opgehaald en vertrekken we richting Tupiza, met een korte stop in Potosi. Potosi is de hoogst gelegen stad ter wereld en ligt op 4000m. De stad valt een beetje tegen. Je ziet dat het eens een mooie stad is geweest, maar dat is lang geleden. Na 2 uur rondlopen in de stad, vertrekken we naar Tupiza. Dit stadje ligt in het zuiden van Bolivia en wij zullen van hieruit ons 4-daagse jeep tour maken. Tupiza ligt niet zo hoog als Potosi, maar toch boven de 3000m en dat merk je.

Zondagmorgen maken we een flinke wandeling door de omgeving wat erg mooi is, hoge ruige rotspartijen. Vandaag is het referendum, dus geen verkeer op de straten. De meeste winkeltjes zijn ook gesloten. Als we 's avonds iets willen gaan eten moeten we eerst goed zoeken om een restaurant te vinden die open is. Het wordt pizza, de ingrediënten worden nog snel bij elkaar gezocht en bij de buren gehaald, maar we krijgen uiteindelijk een lekkere pizza.

Maandag vertrekken we met 4 jeeps richting de zoutvlaktes van Uyuni. Wij hebben voor de luxe optie gekozen, onze eigen jeep met chauffeur en gids/kok. Ook slapen wij in hotels ipv de slaapzalen die normaal tijdens deze tour worden gebruikt.

Het wordt een ontzettend mooie tocht. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. We rijden tussen hoge bergen en vulkanen ieder met een andere kleur meer. We zien lama's en vicunia's (klein soort wilde lama), condors en heel veel flamingos. Elk uur een andere uitzicht. Dit is één van de mooiste plekken waar we geweest zijn. We zullen ongeveer 1200 km afleggen op hoogtes tussen de 3400 en 5000m. Onze hoogste slaapplek is 4600m en dat merk je. We worden 's nachts een paar keer wakker met hoofdpijn en ontzettende dorst. Buiten vriest het flink, maar wij liggen lekker onder de Alpaca wol.

Woensdag in de middag komen we op de zoutvlakte (Salar de Uyuni) aan. Het is een vreemde omgeving, een enorme witte vlakte, zo ver het oog reikt. Midden op de vlakte wachten we op de zonsondergang om daarna naar ons hotel te gaan. De volgende dag rijden we verder over de zoutvlakte en maken we zoals iedereen 'funny pictures'. Aan het eind van de middag komen we in Uyuni aan en zit onze super tour erop. We vertrekken vanavond met de nachtbus naar La Paz.

We zullen 3 dagen in La Paz blijven voordat we weer naar huis vliegen. De ligging van deze grote stad is geweldig. Het centrum bevindt zich in het dal en de rest van de stad is gebouwd op en tegen de omringende bergen. Met de kabelbaan gaan we naar boven om een goed overzicht te krijgen. Het weer is echter niet zo goed, maar het tochtje is toch leuk. De rest van de dag ploeteren we door de stad, wat niet meevalt op deze hoogte en met de steile straten. Het is flink klimmen.

Zaterdag hebben we in de morgen een excursie naar Tiwanaku, een archeologische opgraving. Erg mooie opgraving, maar de presentatie ervan is niet echt professioneel, jammer. Menig museum zou graag deze vondsten willen tonen.

Vandaag is onze laatste dag in Bolivia, we hebben nog een excursie naar Chacaltaya, een voormalig skigebied. Deze berg ligt op 5384 meter. Het is anderhalf uur rijden vanaf La Paz, over een weg waar ik nog niet met een kleine fiat panda over zou durven. Wij gaan met een oude bus. De weg is slecht, zeer smal en met diepe afgronden. De route is wel erg mooi. Boven aangekomen hebben we anderhalf uur de tijd om naar de top te lopen. De afstand valt mee, maar het is koud en we zitten boven de 5000 meter, maar het lukt ons om de top te bereiken. Het uitzicht is geweldig en de naast gelegen bergen zijn zelfs nog hoger. We bezoeken vandaag ook nog Moon Valley, een vreemde rotsformatie aan de rand van de stad.

Onze reis in Bolivia zit erop. We hebben heel veel gezien van dit ontzettend mooie land, vriendelijke bewoners en goed eten. Bolivia heeft veel te bieden, maar toeristisch is het nog zeker niet. Bolivia is zeker een aanrader.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Oh ben zo benieuwd naar de film nadat ik dit reisverslag heb gelezen.
Goede reis terug!

Jolanda

Hoor graag jullie reisverslag als ik jullie kom ophalen van Schiphol.
Tot morgen.