marcel-ellenour.reismee.nl

Bolivia 1

Hallo allemaal,

Vrijdagmorgen komen we aan in Santa Cruz, het is bewolkt. We worden naar ons hotel gebracht. Daar ontbijten we eerst en gaan dan de stad in. Het playa mayor (wat elke stad of dorp heeft in midden en zuid amerika) ligt op loopafstand. We drinken koffie, lopen wat rond en doen boodschappen. Het begint te regenen. We gaan terug naar het hotel voor een dutje. Het blijft hard regenen en het is koud, het zou eigenlijk boven de 30 graden moeten zijn. s'Avonds gaan we bij het plein eten. Lopen na het eten rond wat rond en gaan optijd naar bed. De volgende dag vertrekken we uit Santa Cruz en begint onze rondreis door Bolivia pas echt.

We worden op tijd opgehaald en vertrekken naar Refugio los Volcanos, een eco-lodge tussen se bergen in het Amboro NP. We zijn nog met 3 andere in de lodge, voornamelijk vogelaars. We maken de komende 2 dagen meerdere wandelingen door het mooie gebied en er worden veel vogels gespot. Zondag in de namiddag vertrekken we naar onze volgende slaapplaats, Samaipata. Het is een klein stadje met enkele restaurantjes en kleine hotels. Maandag hebben we een hike in Amboro NP, de wandeling is in een prehistorisch bos met mooie reuze varens. We

zitten hier al op hoogte, namelijk 2200m. Na de flinke wandeling van 4 uur gaan we in het centrum van het stadje iets eten. Dit gedeelte van Bolivia is nog niet toeristisch en veel is er dus ook niet te doen.

Dinsdag begint onze 3 daagse tour richting Sucre. Vandaag staat in het teken van Che Guevara, de guerrillia strijder van Fidel Castro. Che is in Bolivia vermoord en alle plekken die hier ook maar iets mee te maken hebben krijgen we te zien. We bezoeken een museum, een mausoleum, een schooltje, een ziekenhuis en tot slot overnachten we ook nog in het huis waar via een telegram de dood van Che de wereld werd ingestuurd. De route vandaag was echter zeer mooi, langs hoge bergen en diepe dalen. Het dorpje waar we slapen telt 10 families en ligt op een doodlopende weg. En natuurlijk staat ook hier alles in het teken van Che.

Woensdag hebben we een lange dag voor de boeg. Veel kilometers over slechte onverharde wegen. Gelukkig hebben we een goede auto. Het landschapmis ruig en afwisselend. Hoge bergen, cactussen en mooie vergezichten. Het is behoorlijk heet. We maken ook nog een 2 uur durende wandeling. Het is een uitgestrekt en verlaten gebied. We nemen onderweg verschillende locals mee, die in de brandende zon vele kilometers moeten lopen. We overnachten in Villa Serano. Weer een klein stadje met weinig voorzieningen. We eten in het enige restaurant, een soort Boliviaanse fastfood restaurant. Het stadje staat bekend om de grootste Charango, een gitaar.

Donderdagmorgen ontbijten we niet in ons hotel, maar in het dorpje. Het blijkt dat bijna iedereen uit het dorp hier komt ontbijten, geen broodjes maar rijst met kip en soep (niet voor ons). Na het ontbijt vertrekken we richting Sucre, de hoofdstad van Bolivia. We rijden weer door een mooie streek. Langzaam stijgen we in hoogte en komt de Andes inzicht.

Vandaag hebben we de gehele dag in Sucre en vieren we de verjaardag van Ellenour.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Hieperdepiep hoera Gefeliciteerd El.

Marianne

Gefeliciteerd met jouw verjaardag, Ellenour. En wat een mooie foto's.

Elvira

Nog een fijne vakantie! Grtjs

Yvonne

Mooie foto's. Fijne vakantie en groetjes.