marcel-ellenour.reismee.nl

Gouden ring en Novgorod

Hallo allemaal, We zijn vanuit Moskou vertrokken voor een 2-daagse trip naar de Gouden Ring. Deze ring bestaat uit een aantal zeer oude steden. We worden bij ons hotel opgehaald door een nieuwe gids en chauffeur en rijden ongeveer in 1 uur naar Sergiev Posad. Hier maken we onze eerste stop. Sergiev Posad is tegenwoordig een soort bedevaartsoord waar veel plegrims een bezoek aan brengen. Op het terrein zien we weer veel kerken. Alle oude gebouwen die in Rusland overgebleven zijn, zijn vooral kerken, dus die zien we dan ook veel. De kerken zijn van binnen mooi beschilderd met fresco's, geen plekje blijft onbenut. Onze gids mag hier niet gidsen, dus krijgen we nog een gids erbij, zij spreekt echter alleen Russisch.  Na het eten in het dorpje vertrekken we naar onze slaapplaats, Suzdal. We moeten nog 3 uur rijden door een vrij saai landschap.  Suzdal is een klein dorpje, met traditionele houten huisjes en weer veel kerken. De volgende morgen krijgen we rondleiding door het dorp, weer krijgen we een extra gids, deze spreekt Duits.  Na Suzdal bezoeken we Vladimir, een middelgrote stad met een oud verleden en stadskern.  Vandaag is het lekker zonnig weer. Het weer is erg wisselvallig, de ene dag is het zonnig en warm de dag erna bewolkt, fris en met flinke regenbuien. Na Vladimir vertrekken we weer richting Moskou. Hier gaan we met de nachttrein naar Novgorod. We nemen afscheid van de gids en wachten op onze trein. We hebben een 2-persoons coupe met eigen wc en douche, erg luxe dus.   's Morgensvroeg om 6 uur arriveren we in Novgorod, waar we worden opgehaald en naar ons hotel worden gebracht. In de middag hebben we een tour door de stad. Novgorod is gesticht in 859 door een viking. Ook bezoeken we de oudste kerk van Rusland uit het jaar 1010. Na de tour wandelen we zelf nog de stad en gaan ergens iets eten. Morgen vertrekken we naar St.Petersburg, waar we o.a. de balletvoorstelling het Zwanenmeer gaan bezoeken en natuurlijk het Hermitage. Groetjes Ellenour en Marcel

Yvonne

Mooie reis en foto's.