marcel-ellenour.reismee.nl

Halong Bay en Tam Coc

Hallo Allemaal, De vakantie zit er alweer bijna op. Vanmiddag vliegen we vanuit Hanoi naar Kuala Lumpur, waar we 6 uur moeten wachten op onze vlucht naar Amsterdam.  We hebben de laatste dagen nog veel gedaan en gezien. Afgelopen maandag vertrekken we met de nachttrein van Sapa naar Hanoi. Om 3 uur 's nachts stop de trein er moet er flink geklust worden. Een groot aantal werklui gaat met grof geweld aan de slag, er zit volgens ons een wiel vast. Na 45 minuten hameren vertrekken we weer. Gelukkig vallen we weer in slaap en komen we om 5 uur aan in Hanoi. Onze taxi staat al te wachten en brengt ons naar het hotel. Hier moeten we tot 8 uur in de lobby wachten, want we vertrekken naar Halong Bay voor 2 dagen.  Het is 4 uur rijden vanuit Hanoi, we reizen samen met een Maleis-Koreaans stel. Aangekomen in Halong Bay worden we aan onze andere medereizigers voorgesteld; een Frans stel, een Australiër met een Vietnamese vrouw en een groepje backpackers uit Australie, Oostenrijk en een Nederlander. We worden naar onze boot gevaren en krijgen onze kamer (kajuit) toegewezen. Het ziet er goed uit. Het is tijd voor de lunch en de boot start met varen. Het uitzicht is geweldig, overal waar je kijkt zie je bergen uit het water rijzen. We zijn natuurlijk niet de enige boot, maar we hebben geen last van de vele andere boten. Het weer is helaas niet zo goed. Het is bewolkt en de zon zal de komende 2 dagen ook niet meer tevoorschijn komen, maar dat maakt het niet minder mooi. Het eten op de boot is uitstekend. We bezichtigen een grot, gaan kajakken en maken veel foto's van het mooie uitzicht. Na 2 dagen gaan we weer aan wal en rijden we terug naar Hanoi voor onze laatste dagen in Vietnam.  We boeken nog een excursie in Hanoi, we vertrekken 's morgensvroeg naar Tam Coc, het  ligt 100 km buiten Hanoi. We bezoeken 2 tempels uit de 10de eeuw. Zoals alle tempels in Vietnam, zijn ze niet echt indrukwekkend en meestal slecht onderhouden. Na de tempels gaan we 2 uur varen op een klein riviertje door de bergen. Deze plek wordt ook wel Halong Bay op land genoemt.  De natuur is hier schitterend en de boottocht is erg leuk. Het zijn kleine roeibootjes voor 4 personen (2 roeiers en wij). Ook hier zijn we weer niet de enige, maar met zeker honderd roeibootjes, allemaal achter elkaar over de rivier en door 3 grotten. Het is een zeer leuke tocht. Om 19 uur komen we in Hanoi aan, voor onze laatste avond in de stad. We kopen nog wat souveniers en gaan eten. Op de weg terug naar ons hotel komen we het Canadese stel tegen van Sapa. We drinken samen een pilsje op een terrasje en gaan dan terug naar het hotel. Ellenour heeft nu haar laatste massage, voordat we opgepikt worden om naar het vliegveld gebracht te worden.  We hebben een hele mooie en leuke reis gehad. Vietnam is een mooi land, met lekker eten en zeer vriendelijke en behulpzame mensen.  Groetjes, Ellenour en Marcel

Jolanda

Hallo Marcel & Ellenour.

Gelukkig hebben jullie een fantastische reis gemaakt. En Marcel gaat vast een massagecursus volgen. TOCH!!!
Heel veel liefs Jolanda

Rob

Mocht je het nog op tijd lezen dan wens ik jullie een goede reis terug naar het altijd mooie Nederland :-)