marcel-ellenour.reismee.nl

Panajachel, Chichicastenango en Pacaya

Hallo Allemaal,

We zijn nu onderweg naar Flores, onze laatste bestemming in Guatemala. Inmiddels zijn we alweer 4 dagen in Guatemala en hebben natuurlijk weer van alles gedaan en gezien.

Na een lange busrit kwamen we aan in het plaatsje Panajachel, gelegen aan het meer van Atitlan. Dit meer wordt omringt door 3 vulkanen. Panajachel is een leuk “toeristisch” stadje. 's Avonds zijn we met de groep gaan eten in het restaurant van onze gids, zij woont in dit plaatsje. De volgende dag gaan we met de boot naar de andere kant van het meer. Hier bezoeken we een plaatselijk markt. De meeste vrouwen en mannen lopen hier nog in klederdracht, de vrouwen in bonte rokken en de mannen in wit met blauw gestreepte korte broeken. Na het bezoek van een koffieplantage gaan we met de boot weer terug naar ons hotel. We besluiten om 's middag lekker aan het zwembad te blijven liggen. 's Avonds het dorp in. Onze tweede dag in Panajachel gaan we weer met de boot. Na het ontbijt gaan we, achter in de laadbak van een pick-up truck, over de bergen naar Santa Cruz. In dit kleine bergdorpje bezoeken we ook weer de markt. De markt is hetzelfde, maar de mensen en de klederdracht is anders. Na de markt weer in de pick-up en met de boot terug naar het hotel.

Vanuit het hotel vertrekken we meteen naar onze volgende bestemming, Chichicastenango. Hier vindt op donderdag en zondag de grootste markt van Midden-Amerika plaats. Als we aankomen zijn ze al bezig met het opzetten van de markt. We verblijven in een klein familie hotel, het is er klein en rommelig. Zondag staan we vroeg op, om op tijd op de markt te zijn. We zijn om 7 uur al in het stadje, we lopen wat rond en gaan dan ontbijten. Na het ontbijt lopen we langs de kraampjes. Eigenlijk zijn alle markten hetzelfde en zijn we snel klaar met deze grote markt. Gelukkig hebben we met de groep besloten om op tijd weer te vertrekken naar onze volgende plaats, Antigua.

Antigua is een mooie koloniale stad. De stad is vaak geteisterd door aardbevingen. Dit is goed te zien aan de kathedraal op het plein. Alleen de voorkant staat er nog, de rest is ruïne. We hebben helaas niet veel tijd in Antigua, omdat we besloten hebben om de actieve vulkaan Pacaya te gaan beklimmen. We vertrekken om 14.30 met een busje naar de vulkaan. Het is nog een dik uur rijden vanuit Antigua. De eerste 45 minuten zijn zwaar, het gaat steil omhoog en het is lastig lopen op de verse lava stenen (in mei 2010 was de laatste uitbarsting). Ellenour besluit om het laatste stuk te paard te doen. Boven aangekomen kijken we over een lava veld. Helaas kunnen we geen verse lavastromen zien, wel is de warmte goed te voelen. Het is bewolkt boven op de vulkaan, dus een mooie zonsondergang krijgen we niet te zien. Het is inmiddels al donker als we naar beneden lopen. Gelukkig hebben we allemaal een zaklamp bij ons. Het is toch nog een flinke tocht naar beneden. Uiteindelijk komen we moe maar voldaan om 20.30 uur aan in Antigua, waar ons laten afzetten bij McDonalds. Eten en naar bed, om 5 uur vertrekken we weer.

Groetjes, Ellenour en Marcel

De Thuisblijver

Ha...leuk om te lezen....wij hebben het destijds heel heftig gehad op de top bovenop de Pacaya....heel veel sterke wind; ik was bang om in de krater te vallen. Het regende en was mistig, maar daarom wel des te spannender. En het spannends natuurlijk de klim omhoog, vol verwachting! Misschien zijn jullie in het dorpje aan het meer van Atitlan geweest waar we hebben overnacht, daar waren aan de zijkant van het marktplein 'cellen' met tralies en daar zaten toen in alle openheid mannen in opgesloten. Ik schrok er toen wel een beetje van. Ha, ha.....misschien moesten ze daar hun roes uitslapen. Zal leuk zijn om straks jullie verhalen te horen en foto's te zien. Ik dacht het straatje in Antiqua te herkennen..ha...zien er allemaal hetzelfde uit natuurlijk...tot snel weer en geniet er nog een paar dagen van! grtjs

Mam.

Hoi Elke & Marcel.

Het is een mooie maar vermoeiende vacantie, als ik jullie verslag lees.
Zo te zien hebben jullie weer veel van het land gezien.
Geniet nog maar een paar dagen, want hier is het koud en nat.

Kusjes Mam xxx.