marcel-ellenour.reismee.nl

Palenque en San Cristobal

Hallo Allemaal,

We zitten momenteel in de bus op weg naar Guatemala. Ik had dit verhaaltje gisterenavond willen schrijven, maar internet werkte niet mee. Dus zit ik nu in de bus te typen. Hopelijk hebben we vandaag in Guatemala internet zodat ik het kan plaatsen.

We hebben ondertussen alweer veel gezien en gedaan. Vijf dagen geleden zijn we vanuit Campeche vertrokken naar het zuiden, naar Palenque. Het landschap wordt mooier. Na een busrit van 5 uur komen we aan in het plaatje Palenque, een aantal km van de Maya ruïnes. Het klimaat is hier tropisch en dus lekker warm. De middag besteden we aan het zwembad. De volgende dag bezoeken de Maya ruïnes van Palenque,welke grotendeels verscholen liggen in de jungle. We krijgen een interessante rondleiding en na een aantal uren te hebben rondgelopen naar we terug naar het hotel, lekker luieren aan het zwembad. Er zijn 2 brulapen in de buurt van het hotel en ze laten luidruchtig hun aanwezigheid horen.

's Avonds gaan we gezellig met de gehele groep eten in het stadje. Iemand van de groep is jarig en als verrassing met ze een pinata kapot slaan.

We vertrekken de volgende dag naar San Cristobal, een leuk stadje in de Mexicaanse bergen op 2200 meter. Het wordt een lange rit van 8 uur. Onderweg stoppen we bij de watervallen van Agua Azul. Het water is mooi blauw-groen, in de het regenseizoen worden de watervallen ook wel Agua Chocolate genoemd, uitleg is volgens mij niet nodig!

We zwemmen, zonnen en picknicken bij de waterval en gaan dan verder met onze reis. Het landschap wordt steeds mooier en steiler, we slingeren omhoog naar San Cristobal. Het is een gezellig stadje met veel leuke restaurantjes, winkeltjes en barretjes.

De volgende dag gaan we naar Chemula, een Maya dorp. Vandaag is een feestdag “San Sebastian” en het is druk in het dorp (stadje).Alle belangrijke figuren van Chemula zijn aanwezig. Iedereen is in klederdracht. Er is een grote markt, vuurwerk, veel alcohol en cola. In de kerk worden de kinderen gedoopt, het enige ritueel wat de Chimula indianen van de Christen hebben overgenomen. Na Chimula bezoeken we nog een Maya dorp, ook hier wordt “San Sebastian”gevierd. De klederdracht en de muziek zijn echter anders. Nadat we tortilla's hebben gegeten bij Maya's thuis, gaan we verder. We hebben nog een boottocht. Deze gaat met hoge snelheid door een prachtige kloof. Hier zien we krokodillen, gieren, aalscholvers en nog meer mooie vogels. Na 1,5 uur op de boot gaan we terug naar het hotel in San Cristobal.

Na het eten op tijd naar bed, we moeten vroeg op voor een lange busrit naar Guatemala.

Groetjes, Ellenour en Marcel

De Thuisblijver

Hi...allemaal herkenbaar...zo kunnen we onze vakantieherinneringen ook weer ophalen...dacht zelfs de steiger te ontwaren waarop Jetze en ik foto's hebben gemaakt bij het meer van Atitlan, maar dat kan nog neit, want die fotoserie zit er niet bij! Nog veel plezier! Grtjs