marcel-ellenour.reismee.nl

Iran - Esfahan, Kashan, Teheran

Hallo allemaal,

Zaterdag; vandaag geen auto, maar lopen. We zijn nog één dag in Yazd en zullen deze te voet bekijken. We lopen de gehele dag door de smalle lemen steegjes, het lijkt wel een groot doolhof. Het is behoorlijk warm. Yazd is een erg leuke stad, veel leuke eettentjes/cafeetjes met dakterras en verrassend hippe winkeltjes. Natuurlijk lopen er ook veel tradionele Iraanse vrouwen in chadors rond. Yazd is onze favoriet in Iran.

Zondag; we verlaten Yazd en gaan op weg naar Esfahan. Onderweg stoppen we nog eerst in een klein dorpje met de één van de oudste moskeeën van Iran. s-Middags komen we aan in Esfahan. Vanaf ons hotel lopen we via de bazaar richting het grootste plein van Iran; Naqsh-e-Jahan. Er bevinden zich enkele moskeeën, een paleis en heel veel winkeltjes. In het midden van het plein een grote vijver met fonteinen. Het is enorm druk, vandaag is een vrije dag ivm een feestdag. Overal zijn mensen aan het picknicken. Laat in de middag worden we opgehaald door onze chauffeur en maken een stadstour. We bezoeken een aantal bruggen van Esfahan. Ook hier is het stampvol, overal mensen die picknicken en gezellig samen zitten met vrienden en familie. De bruggen staan vol mensen. Morgen de hele dag in Esfahan.

Maandag; we gaan nogmaals via de bazaar naar het plein. Het is nu een stuk rustiger, de vrije dag is voorbij. We bezoeken de moskeeën en het paleis. Tevens lopen we de door de eindeloze bazaars en drinken koffie met gebak buiten op een terrasje. Slenteren door het park en maken heel wat kilometers.

Dinsdag; we verlaten Esfahan en gaan naar Kashan. Het is een mooie rit door de bergen. We maken de eerste stop bij het bergdorpje Abyaneh, hier wandelen we een uurtje doorheen. Het ligt prachtig tegen een heuvelrug. De zon schijnt volop, maar het is een stuk frisser. In Kashan bekijken we een aantal traditioneel iraanse huizen. Natuurlijk ook weer de bazaar. Maar we zijn inmiddels wel moskee en bazaar moe, hebben er de laatste tijd genoeg bezocht.

Woensdag; onze laatste dag in Iran. We vertrekken voor nog één dag naar Teheran. We maken eerst een tussenstop in Qom, een religieuze bedevaartsoord. Ellenour moet verplicht een chador dragen, die ze bij binnenkomst krijgt. We mogen niet zelf door deze grote stad lopen, maar krijgen een Moellah (islamitische geestelijke) toegewezen die met ons meeloopt en uitleg geeft over de verschillende moskeeën. Na Qom is het nog anderhalf uur rijden naar Teheran. We laten ons afzetten bij de Tabiat Bridge en lunchen daar. In de namiddag slenteren we door de drukke straten van Teheran, drinken nog een laatste Mojito (zonder alcohol) en eten in een klein barretje. Vanavond vroeg slapen, want morgen om 4uur gaat de wekker. Het einde van een mooie reis.

We hebben erg genoten van Iran, een mooi land om doorheen te reizen. De mensen zijn ontzettend vriendelijk, we hebben ons nooit onveilig gevoeld. Er heerst een relaxte sfeer, die het reizen aangenaam maakt. De steden zijn mooi, de natuur en kultuur prachtig. Tuurlijk is het constant dragen van een hoofddoek door Ellenour niet fijn en zou een pilsje na een dag in de hitte lopen, lekker zijn. Het enige wat gevaarlijk is in Iran, is het verkeer. Al met al, twee mooie weken in Iran, een aanrader.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Hele goede terugreis en verheug mij op de film!

De thuisblijver

Mooi om te lezen en volgens mij zijn jullie in het hotel met dakterras bij de moskee geweest in Yazd.
Yazd was ook onze favoriet, samen met het plein in Esfahan.
Jullie zijn denk ik alweer thuis nu!