marcel-ellenour.reismee.nl

Iran - Bam, Kaluts, Yazd

Hallo allemaal,

De komende dagen zijn we in het woenstijn gebied met meerdere oude lemen (adobe) steden en citadels. De temperatuur is hoog, rond de 30 graden en af en toe sterke wind.

Dinsdag; we rijden een kleine 200km naar de lemenstad Bam. In 2003 vond hier een grote aardbeving plaats, die de stad grotendeels vernielde, maar nu weer wordt opgebouwd. Voor de aardbeving was Bam Iran’s nummer 1 attractie, nu waren we bijna alleen. Bam is een lemenstad van 4000 jaar BC. We lopen door de steegjes met de lemen huizen en bewonderen de op de berg gelegen citadel. Het is lekker warm weer, blauwe lucht zonder wolken. Na Bam rijden we terug via de mooie route in het ruige landschap met de hoge besneeuwde bergen aan weerskanten. We bezoeken ook het kleinere Rayen, ook erg mooi en niet beschadigd door een aardbeving. Het is knap hoe deze steden/citadels van leem gemaakt zijn. In de namiddag gaan we weer naar de bazaar voor koffie en om te winkelen. Het is weer gezellig druk en we worden weer vaak aangesproken en welkom geheten in Iran.

Woensdag; vandaag vertrekken we uit Kerman en gaan naar de Kaluts (rotsformaties in de woestijn). Maar eerst via Mahan, een klein dorpje met een mooie moskee. Hier picknicken we ook, zoals zoveel Iraniers doen. De weg naar de Kaluts is prachtig. We slapen vandaag in een homestay in de woestijn. Nadat we de tassen hebben uitgeladen, gaan we de woestijn in. We stoppen op verscheidene plekken tussen de hoge uitgesleten vrijstaande rotsen (Kaluts). De grond is een beetje drassig, vreemd voor een woestijn, maar we krijgen te horen dat 3 dagen geleden er flinke overstromingen waren. De omgeving is schitterend. We rijden een stukje verder om naar de zonsondergang te kijken voordat we terug gaan onze homestay. Morgen vertrekken we naar Yazd.

Donderdag; een lange rit naar Yazd, maar deze is niet mooi. Het is heiig en het zicht is slecht. Onderweg stoppen we nog bij een hele mooie karavanserai (slaapplek op de zijderoute) en een bank uit de oudheid. 3 verdiepingen hoog en 52 kamers om levensmiddelen en dieren in onderpand te houden. s’Avonds eten en shoppen in Yazd, één van de oudste steden van Iran. Een erg mooie stad, met nog veel lemen gebouwen, mooie moskeeën, gezellige restaurantjes en winkeltjes. Erg heerst een aangename sfeer, zoals in heel Iran.

Vrijdag; vandaag enkele uitstapjes buiten Yazd. Meybod, Chak chak en Kharanak. Een vestiging, een grot in de bergen waar al honderden jaren water uit de rots druppelt en een nog een lemen dorpje. Vrijdag is de vrije dag in Iran, dus veel lokale toeristen. In de middag eten we in Yazd en daarna gaan we naar de Zoroasters, een oude religie, die de doden niet begroeven maar lieten opeten door gieren. s’Avond weer naar het centrum van Yazd. Vandaag is het extra druk, iedereen heeft vrij en het is een feestdag in Yazd (het is niet duidelijk wat ze vieren). Het is in ieder geval erg gezellig. Morgen zijn we nog de hele dag in Yazd voordat we zondag naar Isfahan vertrekken.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Mooi! Nog even genieten, veel plezier.

Marianne

Veel gezien. En gelukkig is niet alles verwoest. Ik had gehoord van de overstroming. Je moet maar geluk hebben op welk. Moment je waar bent he. Nog veel plezier en goede terugreis.

Jolanda

Super leuk weer om jullie reisverslag te lezen. Geniet er maar van.
?

De thuisblijver