marcel-ellenour.reismee.nl

Kroatië

Hallo allemaal,

We zijn alweer bijna klaar met ons rondje Kroatië en een stukje Bosnië. Anderhalve week geleden begonnen in Zagreb. De volgende morgen vertrekken we met onze huurauto richting Istrië. Een wandeling staat op de planning in een national park, we gaan voor de nature--art trail. Het gebied is mooi, maar de kunstwerken op de route zijn waarschijnlijk door de plaatselijke hobby club gemaakt en hadden ze beter achterwege kunnen laten. We bezoeken ook nog het kleinste stadje van Kroatië. Slapen doen we bij de boer.
Vrijdag bezoeken we een aantal populaire stadjes, te beginnen met Pula. Pula heeft een mooi bewaard gebleven amfitheater uit de Romeinse tijd. s'Middags bezoeken we Rovinj, een leuk plaatsje aan de zee. In de avond gaan we eten in Pore?. We hebben de hele kustlijn van Istrië in 1 dag bezocht. De plaatsjes zijn leuk, maar veel te toeristisch.
Zaterdag gaan we naar het eiland Krk via de versterkte dorpenroute (ommuurde dorpen). Het weer is minder goed en als we in de buurt van Krk komen begint het keihard te regenen. Gelukkig is het maar van korte duur. De volgende schijnt de zon volop en loopt de temperatuur snel op. We gaan vandaag een flinke wandeling maken. Het is behoorlijk klimmen en zweten, maar wel mooi. 's - Middags willen we gaan zwemmen, maar het water is erg koud, dus verder dan de knieën ga ik er niet in. We rijden verder naar onze volgende bestemming. De route is zoals elke dag erg mooi, het landschap wordt ruiger en ruiger richting het zuiden.
Zondagmorgen begint nat en koud, het regent en het is maar 4 graden. We willen hier gaan wandelen. We rijden naar de ingang van het natuurpark, maar besluiten toch maar om eerst koffie te gaan drinken in het eerstvolgende dorpje, dit is wel een uur rijden. 2.5 uur later zijn we weer terug, het is inmiddels droog, maar wel nog erg koud en veel wind. Dik ingepakt beginnen we toch aan de wandeling. De omgeving is erg mooi. Het is een flinke tocht, met steile klimpartijen en afdalingen door het dennebos. Voldaan na de wandeling rijden we verder richting Plitvice.
Plitvice is bekend om zijn watervallen en dit park doorkruizen we de gehele dag. Na zeker 20km te hebben gelopen en heel veel foto's van watervallen hebben gemaakt gaan we tevreden iets eten en op tijd slapen.
De temperatuur is alweer boven de 25 en we zijn op weg naar Maslenica, een klein rustig plaatsje aan het water kort in de buurt van Velebit NP. Hier gaan we weer een wandeling maken. In dit park wordt veel geklommen tegen de verticale wanden van de rotsen. De wandeling is weer erg mooi, en de omgeving ruig.
Vrijdag rijden we naar Krka NP, ook hier hebben ze veel watervallen. Het weer is uitstekend, warm en zonder wolken. Er worden veel foto's gemaakt. In de namiddag vertrekken we naar Trogir een oud middeleeuws stadje. We hebben hier een kamer midden in het oude centrum. Gelukkig zijn we hier niet in het hoogseizoen, want het is nu al druk genoeg.
Zaterdag hebben we een lange, maar mooie autorit langs de kust richting Dubrovnic, hier zullen we 2 dagen verblijven. Dubrovnic is erg mooi, maar wel zeer toeristisch. Het doet ons zelf een beetje vreemd aan.
Vandaag beginnen we vroeg met een wandeling over de stadsmuur. Na enkele uren door de stad te hebben gedwaald en een leuk terrasje aan een baaitje te hebben bezocht, gaan we zwemmen. Het water is nog steeds fris.
De komende dagen gaan we via Mostar en Martin Brod (Bosnië) terug naar Zagreb, waar onze reis eindigt.
Het is een hele mooie reis geweest, mooie natuur, leuke steden, vriendelijke mensen en lekker weer (meestal).

Groetjes Ellenour en Marcel

Alexandra

Jeetje klinkt goed. Ben reuze benieuwd naar de foto’s en film natuurlijk.
Geniet nog van jullie laatste dagen en tot gauw.