marcel-ellenour.reismee.nl

Filipijnen - Coron

Hallo allemaal,

Donderdagmorgen vertrekken we met een klein propeller vliegtuig richting Coron. Ons laatste eiland wat we zullen bezoeken. We worden opgehaald van het kleine vliegveld en naar het hotel gebracht. Coron bestaat uit een groot aantal eilanden, de meeste zijn onbewoond. Morgen gaan we 2 dagen op pad met de Kayak en een Banka, traditionele Filipijnse boot. En gaan we Coron Island verkennen. Slapen zullen we in een tentje op een prive strandje. We vertrekken richting het noorden om de eerste dag de oostkant van het eiland te verkennen. Maar eerst moet de boot nog ingeladen worden, extra benzine halen en wachten dat we mogen vertekken. Inmiddels zijn we al 2 uur verder voordat we gaan. De golven zijn behoorlijk hoog en ze worden alsmaar hoger. We gaan ervan uit dat dit normaal is. Echter na drie kwartier besluiten ze toch om terug te gaan, de golven zijn te hoog en kunnen niet via de noordkant naar het oosten. Dus het hele stuk weer terug.
Het is inmiddels al etenstijd en op de boot wordt een lekker maaltje bereidt. Wij gaan ondertussen snorkelen, de zee is prachtig, het koraal ziet er goed uit. Na het eten varen we verder langs de westkust naar het zuiden. Het wordt tijd dat we het ongerepte eiland, met verborgen stranden en lagunes per kayak gaan verkennen. Onze gids dacht daar echter anders over en wil nu een stukje kayakken en dan de tent opslaan. Dit is echter niet wat de bedoeling is van deze 2 dagen. Uiteindelijk varen we toch nog een stuk zuidelijker en zien toch nog mooie plekjes. Aan het eind van de dag wordt de tent opgezet op een verlate strandje. We eten met het licht van enkele fakkels en maanlicht. Het is erg mooi. Na het eten, genieten we van de stilte en een beker rum. We zijn al vroeg wakker en na het ontbijt vertrekken we snel. We gaan vandaag een aantal hoogtepunten van Coron bezoeken. De natuur is prachtig, het water kraakhelder. Het is ontzettend mooi hier. Alleen het aantal toeristen is hier ook aan de hoge kant. Na de middag gaan we nog een stukje noordelijker kayakken waar we helemaal alleen zijn. Het was een erg mooie dag, helaas hebben we dat de eerste dag niet gehad. Laat in de middag worden we naar het hotel gebracht. s'Avonds eten we in het backpacker dorpje.
Omdat de 2-daagse kayak trip niet geheel volgens planning is verlopen, krijgen we een dagje bounty eiland en snorkelen aangeboden. De stranden zijn prachtig wit, de zee helder groen/blauw en het weer perfect. Een uitstekende dag om Coron en ook onze reis naar de Filipijnen mee af te sluiten. Vandaag vliegen we terug naar Manilla, waar we nog een dag zullen blijven.
We hebben genoten van de Filipijnen, hele mooie natuur, vriendelijke mensen, goed klimaat en we hebben lekker gegeten. Wij hebben bewust de minder toeristische plekken bezocht, zover als dat mogelijk is. De toeristen (Chinezen, Koreanen) overspoelen het land en dat is jammer en zeker niet goed voor de Filipijnen. Dus als je wilt gaan, ga nu en wacht niet te lang.

Groetjes Ellenour en Marcel

Alexandra

Ben reuze benieuwd naar de film van deze mooie reis.
Een goede terugreis en tot gauw.

Marianne

Komt op het lijstje.... Fijn dat jullie weer zo genoten hebben. De film zien we graag !