marcel-ellenour.reismee.nl

Filipijnen - Luzon

Hallo allemaal,

Na een lange vlucht komen we laat in de middag aan in Manila. We worden opgepikt en naar ons hotel in de buurt van het vliegveld gebracht. Zo te zien is dit een betere wijk in Manila. Na het inchecken gaan we snel iets eten, morgenvroeg om 4.00 uur komen ze ons al ophalen voor een 4-daagse trip naar de rijst terassen van Banaue.
Onze gids en chauffeur zijn mooi op tijd. We worden opgehaald met een dikke auto, dat zit dus al goed voor de komende dagen. Vandaag gaan we naar Mt Pinatubo, de vulkaan die in 1991 uitbarste. De rit erna toe duurt 2 uur. We hadden zelf langer gedacht omdat we al zo vroeg werden opgehaald, maar dit is niet voor de afstand, maar omdat we voor de 7.00 uur een militaire basis moeten passeren. Na ons ontbijt bij onze nieuwe slaapplek, gaan we met een oude amerikaanse jeep opweg naar de vulkaan. Ellenour en ik zitten samen met een plaatselijke gids achter in de bak. We rijden door een rivierbedding van gestold lava, het landschap is erg mooi. De jeep heeft het zwaar, het is een wonder dat deze auto überhaupt nog rijdt. Na een uur ploeteren komen we in de buurt. Het is dan nog 3 km lopen, voor ons geen probleem, maar voor onze gids uit Manila wel. Het kratermeer is erg mooi. We lopen wat rond, maken foto's en genieten van het lekkere weer. We zien weinig toeristen, wel veel locals. Het is zondag, dus een vrije dag. De terugweg is net zo mooi en avontuurlijk met de jeep, gelukkig valt hij niet uit elkaar onderweg. De rest van de dag kunnen we r8ustig aan doen, er staat niks op het programma. Na het eten lopen we het dorpje in. s'Avonds drinken we iets bij ons guesthouse en gaan we op tijd slapen.
Maandag hebben we een lange reisdag. Het is 280 km naar onze volgende bestemming, maar hier doen we 8uur over. De auto is goed, we zitten lekker, onze gids is gezellig dus we vinden het niet erg. Rond 17 uur komen we aan in het hotel. Het regent een beetje, maar lopen toch samen met de gids het dorpje in om een pilsje te gaan drinken. s'Avonds is er een culturele voorstelling in het hotel, maar dat is niet iets voor ons. Op tijd slapen en de volgende dag weer vroeg op.
Dinsdag gaan we met het lokale vervoermiddel, de Jeepney, op weg naar de rijstvelden. De jeepney is een oude amerikaanse legerbus, rijkelijk versiert. Het uitzicht is het beste vanaf het dak, dus doen wij dat ook, ondanks dat er genoeg ruimte is binnen. We hebben een jeepney geheel voor ons zelf. Het is een mooie rit en het uitzicht vanaf het dak is prachtig. We worden afgezet bij onze eenvoudige accommodatie, waar we 1 nacht zullen blijven. Met een lokale gids gaan we omgeving verkennen en wandelen door en over de prachtige rijst terassen die al 2000 jaar oud zijn. Het is warm en zonnig. We lopen naar een waterval waar we zouden kunnen zwemmen, maar dat doen we niet. Het is flink klimmen en zweten, maar erg mooi. s Middags slaat het weer om en gaat het flink regenen en stopt niet meer.
Donderdagmorgen zijn we al vroeg op. De zon schijnt en er is geen wolk te bekennen. We gaan vandaag naar Batad, een klein dorpje midden in de rijst terassen. De omgeving is weer erg mooi. We maken een wandeling, bezichtigen het kleine dorpje en maken de rit met de Jeepney terug naar Banaue (op het dak natuurlijk). Na aankomst in het hotel gaan we iets drinken in het stadje. Op tijd naar bed, want morgen een lange reisdag terug naar Manila.
Vrijdagmorgen vertrekken we om 7uur, het zal een lange dag worden. We maken eerst nog een aantal foto stops om de prachtige rijstvelden van Banaue voor de laatste keer te bewonderen, wat zijn ze mooi. Het begint al vroeg warm te worden en na een uurtje rijden is de temperatuur buiten al 30 graden. De wegen zijn goed, alleen veel tricycles (brommer met zijspan) op de weg wat de snelheid van ons doet beperken. We gaan weer lunchen bij Chowking, een fastfood chinees. Ze hebben daar lekkere soep en is beter dan 2 keer rijst per dag. Voordat we Manilla bereiken bezoeken we een kerk die half verzonken in de aarde staat. Een overblijfsel van de Mt Pinatubo uitbarsting. Het ziet vreemd uit, de kerk is nog in gebruik.
Nu is het nog 25km naar het hotel, maar hier doen we 3 uur over. Manilla staat helemaal vast met verkeer. Na 13uur rijden vandaag zijn we in het hotel. We nemen afscheid van onze gids Melany en chauffeur Roy. We drinken koffie, eten een kleinigheid, drinken een cocktail van het hotel op de rooftop en gaan dan slapen.
Vandaag even zwemmen en dan vliegen we naar onze volgende bestemming Bohol.

Groetjes Ellenour en Marcel

Alexandra

Het blijft bijzonder en leuk om zo toch een beetje mee te reizen. En aan de foto’s te zien weer een geweldige reis. Nog veel plezier.

Marianne

Wat geweldig weer zo n reis. Prachtige foto's . Ik ben benieuwd wat jullie nog meer zullen beleven... goede reis