marcel-ellenour.reismee.nl

Rwanda

Hallo allemaal,

Zaterdagavond zijn we in Rwanda aangekomen voor onze start van de rondreis door Rwanda en Uganda. We gaan deze keer samen met J&G en nog 14 andere reizigers. We beginnen op zondag meteen met de trieste geschiedenis, waar Rwanda nog steeds om bekend staat, de genocide op de Tutsi's door de Hutu's. We bezoeken het genocide monument en later op de dag Nyamata memorial church. Beide maken indruk. Later op de avond gaan we met de gehele groep eten en beginnen we aan het huidige mooie en vriendelijke Rwanda.

Maandagochtend vertrekken we uit de hoofdstad Kigali naar Akagera NP. We rijden door een groen en heuvelachtig landschap. Er is veel bedrijvigheid op het land en langs de weg. Het valt op dat het erg schoon is. Nergens ligt rotzooi, dit is niet wat we gewend zijn in Afrika (plastik is trouwens verboden in Rwanda). Na een aantal uren bereiken we onze lodge in het natuurpark. De groep wordt in tweeën gedeeld. Een groep maakt een gamedrive, de andere een boottocht. Wij gaan de boottocht doen en morgenvroeg de gamedrive. Het is een behoorlijk meer en we zien al snel een aantal nijlpaarden in het water liggen. Aan de oever loopt een groep bavianen. Verder zien we veel vogels, en zeearenden. Het boottochtje is leuk. s'Avonds gezellig eten in de lodge en morgen vroeg op.

Dinsdag gaat de wekker om 5:15 uur, eerst ontbijten en dan de gamedrive. We krijgen al meteen te horen van de ranger dat de meeste dieren in het noorden van het park zitten. Wij zijn in het zuiden......We zijn een kleine 3 uur door een schitterend park, echter de dieren vallen een beetje tegen. Gelukkig zien we aan het eind nog een aantal giraffen, zebra's en buffels. We hebben vandaag nog een lange dag rijden voor de boeg. Via Kigali naar Volcanoes NP. Het landschap wordt steeds mooier en de bergen (vulkanen) hoger. We blijven 2 nachten in Ruhengeri.

Woensdag staat de wekker weer om 5:15 uur. Vandaag gaan we Mount Bisoke beklimmen, een vulkaan van 3711m hoog. We gaan met z'n vieren, Ellenour, G, een meisje uit onze groep en ikzelf. De rest van de groep en J gaan Golden Monkeys spotten. Na een gezamelijke briefing worden we naar de voet van de vulkaan gereden. De klim kan beginnen dachten we, echter er is nog wat mis met de vergunningen. Na een half uurtje bellen, kunnen we eindelijk gaan. We krijgen 4 soldaten mee, 2 dragers (die we niet wilde, maar uiteindelijk toch nodig zouden hebben) en een gids. De start begint al meteen flink stijl en door de modder, het is tenslotte regentijd in Rwanda. We merken al meteen dat dit een flinke klim gaat worden. Na een tijdje besluiten we om de groep op te splitsen in een snelle en langzame groep. Ik ga met G verder en laat Ellenour en het meisje het rustig aan doen. Na een half uur ploeteren horen we dat de andere teruggaan. G en ik hebben het ook zwaar, maar lopen, met de hulp van 2 soldaten en een drager verder moeizaam verder. Ik heb goede benen, maar heb het erg zwaar om in de modder verder omhoog te komen. Na 2,5 uur ploeteren besluiten we te stoppen. We gaan de top niet halen. Jammer, maar toch een mooie klim. Na anderhalf uur dalen zijn we weer onder. Zo nu eerst een lekker pilsje. De rest van de middag rustig aan gedaan. Morgen vertrekken we naar Uganda.

Rwanda heeft ons positief verrast, erg schoon, rustig, mooi, vriendelijk, zeker de moeite waard om te bezoeken. Vreemd dat er zo weinig bekend is van dit land.

Groetjes Ellenour en Marcel

Alexandra

Klinkt goed. Ben reuze benieuwd. Nog veel plezier ook met filmen?

Ingrid

Mooi dat het toch weer een verrassend land is voor jullie! Geniet van de komende weken, groet Ingrid

De thuisblijver

Ik geniet met jullie mee! Nog heel veel plezier voor jullie allemaal!

Marianne

Spannend en inspannend hoor. Veel plezier!