marcel-ellenour.reismee.nl

Letland en Estland

Hallo allemaal,

Het rondje Baltische Staten zit er alweer bijna op. Na ongeveer 2500km te hebben gereden, zijn we in Vilnius waar we de vlucht naar huis pakken.

Maandag zijn we vanuit Litouwen naar Riga in Letland gereden. Onderweg doen we een aantal stops aan. Te beginnen met een oud dorpje, bekend om haar breedste waterval van Letland (breed is ie, maar waterval....). Na een kop koffie en een wandeling door het dorpje vertrekken we richting onze volgende stop, Jürmala. Hier is een natuurpark waar we enkele korte wandelingen maken. Er is een wandelpad met vlonders gemaakt door een veengebied. Mooi gemaakt, maar spectaculair is het niet. We vervolgen onze weg naar Riga. De wegen zijn slechter dan in Litouwen, maar de omgeving is mooier. We komen laat in de namiddag aan in Riga. Een mooie drukke stad. In de rest van Letland is het vrij rustig, zoals overal in de Baltische Staten. De zon schijnt en we maken een avondwandeling door de stad en drinken iets op een terrasje. Dinsdagmorgen gaan we Riga verkennen. Het is lekker zonnig weer. Na een aantal uur hebben we stad gezien en besluiten we om de auto te pakken en naar Sigulda te rijden. Deze wintersport plaats ligt een uur van Riga af. Hier gaan we een mooie wandeling van 13km maken. De omgeving is erg mooi, het weer perfect. s'Avonds lekker eten in Riga. De volgende morgen vertrekken we vroeg, we hebben een lange rijdag voor de boeg, via de noordkust van Estland naar Tallinn. Onderweg weer veel boerderijen, ooievaars en groene weilanden met berkenbossen en naaldbomen. Het is rustig, het lijkt of wij wij de enige toeristen zijn. Onderweg stoppen we in het plaatsje C?sis voor koffie. Voordat we naar Tallinn rijden maken we nog een aantal stops aan de kust. Donderdag hebben we de hele dag om Tallinn te bekijken, helaas is het weer niet zo goed, bewolkt en regen. Wat ons meteen opvalt zijn de enorme groepen toeristen die met een gids door de stad lopen, allemaal afkomstig van de cruise schepen die aangemeert liggen in de haven. Dit maakt het wel minder leuk. Echter Tallinn blijft een mooie stad, met een oude kern binnen de imposante stenen stadsmuur. We slenteren alle bezienswaardigheden van de stad af, onderbroken door een kopje koffie en een hapje in één van de vele hippe tentjes. In de avond wordt het eindelijk droog en gaat de zon nog schijnen, zodat we toch ook nog enkele mooie foto's kunnen maken.

Vandaag was een lange reisdag, van Tallinn helemaal terug naar Vilnius. Een rit van ongeveer 8 uur.

s'Avonds onze reis afgesloten met een hapje en drankje. Het was een leuke reis. De steden in de Baltische Staten zijn mooi, het landschap een beetje saai. De mensen zijn wat stug, maar wel vriendelijk en behulpzaam. Verder was het hier erg schoon en rustig.

Groetjes Ellenour en Marcel

Marianne

Ziet er mooi uit en voor ons alvast een voorproefje voor onze reis in augustus. Goede reis naar huis en tot zaterdag!

Alexandra

Mooie foto's! Goede reis back home.