marcel-ellenour.reismee.nl

Litouwen

Hallo allemaal,

Donderdag zijn we begonnen met onze trip door de baltische staten. We beginnen eerst in Litouwen. Aangekomen in Vilnius, de hoofdstad, halen we meteen onze auto op. Het is een gloednieuwe VW Golf. We proppen de auto vol met onze bagage en vertrekken naar ons eerste B&B. Het is niet ver rijden. De kamer die we krijgen is uit grootmoeders tijd. Vilnius is geen grote stad en hebben we in 1 dag bekeken. Het heeft een leuk, klein authentiek centrum en genoeg leuke eettentjes. Aan het eind van de middag begint het te regenen. We winkelen wat en gaan aan het eind van de dag iets eten. Vilnius was leuk, maar je moet er niet te lang blijven.

Vrijdag is onze eindbestemming Druskininkai, een plaats in het zuiden van Litouwen. We moeten een aantal kilometers rijden, maar dat vinden we niet erg. Onderweg stoppen we eerstvolgende in Trakai, een middeleeuws kasteel. Het ziet er mooi uit, maar het weer speelt niet mee. Het is koud en triest. We lopen een rondje om het kasteel en zijn weer snel onderweg. De volgende stop is een orgineel houten dorp. Het begint echter hard te regenen en het na een tijdje te hebben gewacht, rij ik maar met de auto door het dorp en vertrekken we naar onze volgende bestemming, waar we een wandeling van 14km gaan maken. We hebben moeite om het juiste begin te vinden, maar na een aantal km vinden we toch eindelijk het goede pad. Na 3 uur lopen door naaldbossen, kleine boerendorpjes en zwermen muggen, stappen we moe de auto in om naar ons hotel met spa te rijden. Eerst eten in het dorpje en daarna nog even zwemmen en bubbelen in de spa.

Zaterdag vertrekken we vroeg naar Klaipeda een stad aan de westkust van Litouwen. Eerst een stop in het mooie stadje Kaunas, de zon schijnt heerlijk en de temperatuur is goed. We rijden vandaag een kleine 200km om om de kruizenheuvel van Siauliu te bezoeken. Op deze heuvel staan honderdduizenden kruizen, een apart gezicht. Natuurlijk plaatsen wij ook hier ook een kruisje. We komen laat in de namiddag aan bij ons hotel. Het is zaterdag en gezellig druk. De volgende dag brengen we een bezoek aan Koerse Schoorwal een schiereiland. Met het veer steken we over. Het eiland is ongeveer 100km lang. We brengen hier de hele zondag door, bezoeken een leuk stadje en maken een aantal korte wandelingen door de duinen. Vandaag hebben we Litouwen verlaten en vertrokken naar Riga in Letland.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Veel plezier!

Mam.

Mooie foto,s.
Geniet nog maar van jullie vakantie.
Liefs & groetjes Mam X