marcel-ellenour.reismee.nl

Fins Lapland

Hallo allemaal,

Deze keer vanuit de sneeuw. We zijn in Nellim, fins Lapland, 350km boven de poolcirkel. Afgelopen zondagmiddag zijn we gearriveerd, eerst worden we naar onze log-cabin (blokhut) gebracht. We zetten de koffers neer en gaan lunchen. Het eten is trouwens uitstekend gehele week. Na de lunch kunnen we onze kleding voor de lapse kou gaan ophalen, we krijgen een dik thermo overal, wanten en warme laarzen. Zelf hebben we natuurlijk ook nog genoeg warme kleding bij ons. Ook krijgen we het programma van deze week te horen. We zitten met nog 2 andere Nederlandse stellen in een groep, aangevuld met mensen die losse activiteiten doen.

Maandag gaan we met de sneeuwscooter op bezoek bij een rendierfarm. We rijden door het besneeuwde landschap. Er ligt veel sneeuw en gedurende de tocht sneeuwt het ook. We voeren de rendieren, drinken warme bessensap en warmen ons op bij een haardvuur, ondertussen verteld de rendierhouder over zijn kudde. We crossen verder met de scooter door de bossen, onderweg wordt voor de lunch gezorgd, kampvuur maken, tosties warmen en soep. Ook doen we nog ijsvissen, een gat in het ijs boren, hengel erin en dan maar wachten. We hebben niks gevangen. Laat in de middag komen we thuis, een leuke eerste dag. Vanavond mogen we in de aurora bubble slapen, een extraatje die we gekregen hebben. In de bubble lig je onder een glazen koepel, zodat je de sterrenhemel kunt zien en met een beetje geluk het noorderlicht. Die avond speuren we de hemel af naar het noorderlicht, de voorspellingen zijn goed en de lucht is helder. Opeens zie ik een lichte vlek in de lucht, en ja hoor, het noorderlicht komt eraan. We zullen het die avond verscheidene malen zien, vanuit de bubble en buiten (thermopak aan en uit). Wat is het mooi om te zien, verschillende kleuren groen die vlammen in de lucht. Hier kwamen we voor.

Dinsdag staan geen activiteiten overdag gepland. We gaan dus zelf maar in de omgeving wandelen. Het is zonnig en koud, -19° celcius. In de avond gaan we op de slee naar een kamp om mogelijk het noorderlicht te zien. De condities zijn weer goed. Onderweg zien we het noorderlicht al oplichten, we stoppen om ervan te kunnen genieten, we staan midden op een bevroren meer. Het noorderlicht is nu nog intenser dan gisteren. Tijdens het kampvuur op het aurorakamp zien we echter geen noorderlicht meer. Laat in de avond komen we terug bij ons huisje en de lucht begint alweer op te lichten. Het noorderlicht is er weer, mooier en intenser. Tevens ook de laatste keer deze week in Lapland.

Woensdag hebben we een sneeuwscooter tocht. We rijden nu niet tussen de bomen, maar op het ijsmeer, de scooters zijn niet begrensd en gaan behoorlijk hard. Met 50km per uur flitsen we over het meer. Het is behoorlijk koud. Het is leuk om te doen, maar ik vond het rijden in de bossen leuker. Na een aantal uur houden we het voor gezien, Ellenour heeft het zo koud dat ze zich nauwelijks nog kan vasthouden, we gaan lekker opwarmen in onze sauna. s'Avonds gezellig in het restaurant nog wat naborrelen.

Donderdag hebben we een sleehondentocht. Ellenour en ik krijgen een slee met 6 huskies. Ellenour in de slee onder een warme deken, ik staand achterop de slee en moet ervoor zorgen dat er geremd wordt. De honden worden helemaal gek als ze weten dat ze mogen rennen. Het is dus van belang dat de rem goed ingedrukt wordt, anders gaan de honden er met de slee vandoor. De huskies lopen een tocht van 20km met ons en het is geweldig. Zodra ze kunnen rennen zijn ze stil, als we moeten stoppen, beginnen ze meteen te blaffen en onderling te vechten. Tijdens de korte stops mogen we de slee niet verlaten, er moet altijd iemand op de rem blijven staan. Onderweg genieten we van het landschap, dit is echt de leukste activiteit die we hier doen.

Vrijdag gaan we langlaufen, we hebben dit beide nog niet eerder gedaan, maar het gaat ons goed af. Na een rondje van 3 km hebben we de smaak te pakken en gaan we met de beide heren van onze groep alleen op pad. Het wordt een pittig tochtje, maar wel leuk. Sommige heuvels zijn toch wat te hoog gegrepen voor ons. Maar na 6km en bijna in het donker komen we voldaan thuis moe en voldaan aan. 's'Avonds hebben we nog een sneeuwschoen wandeling naar het aurora camp op het programma staan. Met deze sneeuwschoenen kan je gemakkelijker door de diepe sneeuw lopen. De schoenen zien een beetje uit als kleine snowboards en zijn de moderne versie van het tennisracket onder de schoen. Het loopt makkelijker dan dat het eruit ziet.
Zaterdag hebben we een flinke wandeltocht op de sneeuwschoenen, echter zijn we nu geoefend en hoeft het niet in het donker.
Morgen vliegen we alweer naar huis. We hebben het ontzettend leuk gehad. Veel nieuwe dingen gedaan en natuurlijk het noorderlicht gezien. Al met al een meer dan geslaagde vakantie.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Jolanda

Fijn dat jullie weer genoten hebben van jullie trip naar Fins Lapland.
Leuk reisverslag!!
Ben weer benieuwd naar de foto's.

Marianne

Wat een ervaring! Goede reis terug naar huis!

Alexandra

Klinkt weer geweldig helaas geen foto te zin:-((

Alexandra

Moet natuurlijk zijn: zien.