marcel-ellenour.reismee.nl

Portugal 2

Hallo allemaal,

De vakantie zit er alweer bijna op. Morgen vliegen we naar huis. Wel eerst nog 250km rijden naar Lissabon. De afgelopen week hebben we weer veel gedaan, gezien en gereden.

Vorige zaterdag waren we in Monsanto, met de mooiste zonsopgang van de reis. Monsanto ligt op een heuvel en in de morgen ontwaakt het dorpje boven het wolkendek. Na het ontbijt bezichtigen wij het dorpje en het op de top liggende kasteel. Van hieruit vertrekken we verder naar het zuiden, via Marvão ook een vestingstadje. Omdat er feest is in het dorp is het er vrij druk. Wel is het weer een mooie plek. Ons einddoel van vandaag is Évora?

Zondag hebben we de gehele dag om Évora en omstreken te bezoeken. Het stadje zelf is leuk, maar niet bijzonder. s'Morgens doen we de Megalieten-tocht. Op verscheidene plekken staan deze Megalieten(een soort Hunnebed). Het kost ons nogal wat moeite om ze allemaal te vinden, want goed aangegeven staat het niet. Na de tocht, een wandeling langs het romeins aquduct. De rest van de dag rondslenteren in Évora, waar we de knekelkerk bezoeken.

Maandag een lange reisdag naar de Algarve in het zuiden van Portugal. We rijden sommige stukken via Spanje. Laat in de middag komen we aan in Olhão, waar een zeer aangename b&b hebben. De Algarve zelf valt een beetje tegen, het is er druk en niet zo mooi als de rest van Portugal.

Dinsdag maken we een lange wandeling langs de ruige en zeer mooie kust. Elke hoek van de kust levert een mooi plaatje op, hoge kliffen en azuurblauwe zee. Na de wandeling nemen we een duik in de koude zee.

Woensdag naar Monchique, langs de kust richting ons einddoel Lissabon. Monchique valt een beetje tegen en het gebied erom heen is helaas erg getroffen door de de branden. Overal zie je afgebranden bossen en zwartgeblakerde bomen. Onze b&b ligt er midden in.

Donderdag en vrijdag zitten we in Odemira, kortbij de kust maar dan aan de oceaan kant. We maken mooie wandelingen langs de ruige kust, zwemmen doen we niet, de oceaan is vrij koud. Vanavond de laatste keer gezellig gaan eten in een klein dorpje aan de kust en zit onze vakantie er weer op.

Portugal beviel uitstekend, een mooi land, vriendelijke mensen, lekker eten en goed weer.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Alexandra

Idd een mooi land. Goede terugreis!