marcel-ellenour.reismee.nl

Portugal 1

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels al een weekje onderweg in Portugal en hebben al zo'n kleine 1000km afgelegd. Na een korte vlucht naar Lissabon hebben we meteen de huurauto opgehaald en zijn richting Sintra gereden, een leuk toeristisch plaatsje. We lopen wat rond, eten en drinken iets en genieten van het mooie weer. Na nog een rondje te hebben gereden vertrekken we naar Lissabon.

Zaterdag zullen we de hele dag in Lissabon vertoeven. We bekijken meerdere kijken, lopen door menig straatje en nemen de oude stads tram. Het weer is geweldig en de stad is leuk. Even terug naar het hotel om te douchen en om te kleden voor de avond in de stad. Een hapje eten en dan terug wandelen.

Zondag is een flinke dag rijden. Het landschap is een beetje saai. Onderweg bezoeken we een aantal kleine dorpjes met mooie kathedralen en kastelen.

Maandag rijden we door een mooier gebied, we rijden steeds verder naar het noorden. We beginnen met een wandeling in het bergdorpje Piódão, erg mooi. Na een flinke rit maken we nog een hele mooie wandeling in Paiva. Hier hebben ze een houten wandelpad tegen de bergwand aangemaakt. Helaas is de totale route van 16km niet te wandelen. Een gedeelte van het pad is verwoest tijdens de bosbranden van afgelopen zomer. Na de mooie wandeling rijden we richting Porto, hier komen we in de avond aan. Snel iets eten en drinken en dan slapen.

Dinsdag de gehele dag in Porto rondgelopen. Een leuke en gezellige stad. Veel oude gebouwen, mooie bruggen, Port pakhuizen en gezelligheid aan het water. Verschillende portjes gedronken en veel gelopen.

Woensdag is weer een rij dag, de natuur wordt steeds mooier en de wegen smaller. We zitten nu bijna tegen de spaanse grens in het noorden aan. Onderweg zien we op meerdere plaatsen Espigeiros staan, dit zijn stenen huisjes met een kruisje op het dak welke gebuikt worden voor opslag van graan, hooi en of mais. Deze graanschuurtjes zijn ongeveer 200 jaar oud en zien ietwat vreemd uit.

Donderdag staat in het teken van wandelen. We maken een flinke hike door het national parc van Gerés. De temperatuur is rond de 30 graden en de hellingen flink hoog. Het is dus afzien, maar wel een mooie route. Aan het eind van de middag rusten we uit bij een mooie waterval.

Vandaag de langste reisdag, 9 uur gereden over bergpaden, door kleine dorpjes en de Douro Vallei (hier staan de druiven waar de port van gemaakt wordt) om te eindigen in Monsanto, in dorpje gebouwd tussen gigantische keien. We zitten nu in het midden van Portugal, tegen de spaanse grens. Morgen vertrekken we verder naar het zuiden.

Groetjes,

Ellenour en Marcel

Alexandra

Nice. Het Zuiden is ook erg de moeite waard. Veel reisplezier.

elvira

Leuk om te lezen! Veel plezier nog!