marcel-ellenour.reismee.nl

Inle en Mrauk U

Hallo allemaal,

We vertrekken vrijdagmorgen vroeg vanuit Kalaw richting Inle. Het is een mooie route door een heuvelachtig gebied met verschillende soorten landbouw. Overal zijn er mensen aan het werk. Ook passeren we kleine dorpjes.

We stoppen bij de Pindaya grotten. Deze grot is volgepropt met Boeddha's, 800 volgens het boekje. We lopen door de grot en bekijken de verschillende soorten en maten boeddha's. Na de grot drinken we een kopje koffie en thee aan een meertje voordat we verder rijden naar Inle.

Inle is een groot meer, met verschillende kloosters en dorpjes (paalwoningen) en een watertuin. Aan de rand van het meer ligt het stadje Inle, met vele restaurants en hotels. Inle is tot nu toe de meest toeristische plek van Myanmar. Zaterdag zullen we met een longtail boot het meer gaan verkennen.

Eerst een soepje eten en dan met de fiets naar de wijngaard, een van de weinige in Myanmar. Het is een half uurtje fietsen. We kunnen 4 soorten wijn proeven voor ks3000 (€2,25), maar dat is nog te duur! Dit is de slechtste wijn die ik ooit gedronken heb. We fietsen terug naar het hotel. 's'Avonds eten we dim sum en sluiten de dag af op ons terrasje bij het hotel.

s'Morgens worden we opgehaald en lopen we naar de boot waarmee we over het meer gaan varen. Het gaat behoorlijk snel. We varen als eerste naar In Thein een oud en verwaarloosd tempel complex, maar wel ontzettend mooi. Onderweg willen ze ook nog stoppen bij de zilversmid en andere winkels, maar daar hebben we geen zin in en slaan we over. We bezoeken nog een pagode, varen door een paaldorp en door de watertuinen. Als afsluiting het klooster van de jumping cats. Een monnik liet katten door hoepels springen, echter dat doen de katten nu niet meer. We varen middags terug naar het stadje, waar we iets eten en de fiets pakken om naar de rijstvelden te gaan kijken. Deze worden momenteel geplant. Ellenour neemt een massage in het hotel en ik geniet van een pilsje op ons terras. 's Avonds eten we in hetzelfde dim sum restaurant.

Zondag hebben we een reisdag en gaan we naar Mrauk U via Sittwe. Dit zal veel minder toeristisch zijn. Maar om daar te komen moeten we eerst terug vliegen naar Yangon en van daaruit naar Sittwe vliegen, met een tussenstop op Napali beach. Sittwe is een oude havenstad in het westen van Myanmar en het lijkt erop of we de enige buitenlanders hier zijn. Het hotel is niet zo fris en het enige fatsoenlijke restaurant is bezet vanwege een bruiloft. We lopen een eindje langs de "boulevard" overal zitten groepjes jongeren te kaarten, muziek te maken en te drinken. En wij worden van alle kanten bekeken, besproken en stiekem gefotografeerd.

De volgende morgen vertrekken we met de boot naar Mrauk U. We weten niet wat voor een boot het is, maar de tocht zal een kleine 5uur duren. Het blijkt een soort vissersboot te zijn voor meerdere personen, echter wij hebben de boot voor ons zelf (best wel decadent). We tuffen in 5 uur naar Mrauk U, onderweg zien we waterbuffels langs de kant, enkele paalwoningen, maar verder niet veel activiteit.

Mrauk U was een oude handelsplaats, waar de Nederlanders en de Portugezen handel dreven in specerijen en slaven. Nu is het dorp tussen de eeuwenoude stoepa's. Deze stoepa's zijn van buiten niet zo mooi als die van Bagan, maar van binnen vele malen mooier. Alles is op loopafstand en we bezichtigen een aantal meteen op de eerste dag. De volgende dag zullen een fiets huren. We staan weer vroeg op voor de zonsopgang te bekijken, in tegenstelling tot Bagan zijn we hier alleen. Helaas zit het weer niet zo mee, het is hier veel vochtiger, drukkender en minder zon, maar wel heet. Na een hele dag fietsen en tempels bezoeken, zijn we er wel klaar mee. De volgende dag hebben we een reisdag en komt het einde van de vakantie inzicht. Eerst met de boot naar Sittwe en vandaar uit vliegen naar Yangon, waar we nog 1 dag hebben.

Myanmar is ons goed bevallen, de mensen zijn vriendelijk. We hebben goed gegeten en genoten van de enorme hoeveelheid stoepa's, pagodes en boeddha's. De vreemde gebruiken, zoals het kauwen op de beetel noot, de vrouwen en kinderen met thanaka (gele poeder) op het gezicht. De auto's met het stuur rechts en ook rechts rijden. De boeddha verering, en de grote hoeveelheid monikken in hun rode gewaad, bedelend voor eten. De mannen die de longhi (doek die gedragen wordt als rok tot op de enkels) dragen en het sticker systeem voor de binnenlandse vluchten.

Nu is Myanmar nog niet toeristisch, maar dat zal snel veranderen.

Groetjes, Ellenour en Marcel

Jolanda

Super leuk weer om jullie reisverhalen te lezen. Geniet van de laatste dag en een SAFE FLIGHT.

Alexandra

Oh ben toch zo benieuwd naar de film want als ik alles zo lees is het een prachtige reis. Goede reis back home.

Marianne

Ik wil ook de film zien! ! Goede terugreis!