marcel-ellenour.reismee.nl

yangon en Mandalay

Hallo allemaal,

We komen woensdag vroeg in de ochtend aan op het vliegveld van Yangon. Ger de vader van Ellenour staat ons al op te wachten, hij zal de komende 2 dagen bij ons in Yangon blijven. We moeten eerst nog even langs het kantoor van het plaatselijke reisbureau voordat we kunnen inchecken in ons hotel.

We gaan lopend de stad verkennen en op zoek naar een restaurantje. Yangon is een drukke stad, maar wat meteen opvalt is de afwezigheid van brommers en scooters. Verder is het een typische Aziatische stad met veel bedrijvigheid. Overal staan kraampjes waar de meest uiteenlopende spullen en etenswaren worden verkocht. We eten in een leuk tentje soep en dimsums, erg lekker. Helaas geen bier in dit restaurant en dat zullen we in Yangon nog vaker hebben. Het is behoorlijk warm dus na een tjjdje te hebben gelopen gaan we op zoek naar een terrasje. We komen uiteindelijk uit bij een Italiaans restaurant, hier drinken we een pilsje en hkoelen we wat af.

We gaan terug naar het hotel en rusten wat uit. 's Avonds pakken we een taxi en laten ons naar het Roof top restaurant brengen. Vanaf het restaurant heb je een mooi uitzicht op de Shwedagon pagode, de grootste van Myanmar. Het is een beetje donker op het dakterras, maar het eten is goed en het bier koud.

We gaan op tijd slapen, het was een lange dag.

Na een goed ontbijt, pakken we de trein voor een rondje Yangon. De tocht duurt 3 uur en kost 15 cent. Na een uur rijden krijgen we pech met de trein. We staan inmiddels al een half uur stil, maar weten echter niet hoelang het nog gaat duren. Gelukkig komt er een andere trein aan en blijkt dat we deze ook kunnen pakken. Snel overstappen en maar hopen dat deze dezelfde route rijdt. Met enige vertraging komen we toch weer aan bij het begin van onze treintrip. Vanaf het station pakken we een taxi naar de Shwedagon pagode. Eerst eten en iets drinken, het was behoorlijk warm in de trein, dus een pilsje lust Ger en ik wel. Omdat we in de buurt van de pagode zijn, is er helaas geen bier te krijgen.

Ellenour en ik bezoeken de pagode. De schoenen moeten uit en met een roltrap wordt je naar boven gebracht. Het complex is groot en overal waar je kijkt zie je gouden en witte torentjes (stoepa's). 90% van de bevolking van Myanmar is boeddhistisch en dat is goed te zien. Na een dik uur en veel foto's verder, gaan we terug. We pikken Ger op en nemen de taxi naar ons hotel. Het is de laatste avond met Ger, dus we willen nog ergens iets drinken. We gaan op zoek naar een restaurantje waar ze bier hebben. Dat blijkt toch nog lastig. We zien echter een Heineken bar, niet meteen mijn keuze, maar het is niet anders. We gaan zitten, bekijken de kaart, maar zien geen bier. Zelfs in de Heineken bar is geen bier te krijgen. Gelukkig vinden we een restaurantje waar we toch ons pilsje kunnen drinken.

Op tijd slapen, want morgenvroeg vertrekken we om 6 uur naar Mandalay. We worden opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Eerst nemen we afscheid van Ger, hij vliegt een paar een later terug naar huis,

We komen rond de middag aan in Mandalay, een grote rommelige en stoffige stad. We doen het rustig aan vandaag, wat rondslenteren, iets eten en drinken en boodschappen doen. 's Avonds bezoeken we Mandalay hill, van waaruit je een mooie zonsondergang kunt zien. Na het eten ook nog even in ons hotel naar een poppentheater show gekeken, maar was niet de moeite waard.

De volgende dag hebben we een chauffeur die ons Mandalay en omstreken laat zien. We zullen de gehele dag met hem onderweg zijn. We bezoeken enkele pagodes en kloosters. In de middag gaan we naar Ava een klein plaatje aan de overkant van de rivier. Hier gaan we een paardenkar de bezienswaardigheden langs. Een tochtje van 2 uur. We eten in Ava en gaan dan op naar de U Bein brug voor mooie plaatjes te schieten bij zonsondergang. Deze 1.2 km lange houten brug is de langste in zijn soort. We zijn dan ook niet de enige hier. Het was een leuke en mooie dag vandaag. Morgen vertrekken we met de boot naar Bagan.

Groetjes, Ellenour en Marcel

De Thuisblijver

Heel mooi verhaal, alleen jammer van het bier he ha ha Geniet, geniet, grtjs

Tim

Leuk verhaal! Gaan jullie nog terug naar yangon? Bier krijg je in 19street (barstraat) en die met witte dop hebben meestal een prijs onder het lipje. Gratis biertjes dus!! Veel plezier...